En buksestørrelse ned!

Categories Mat og helse

Nå har jeg gått på min dose med kosttilskudd (klikk her for å se hva det er) i en og en halv uke, og det har skjedd mirakler, etter min oppfattelse.

Egentlig begynte jeg ikke med dette prosjektet for å gå ned i vekt, men for å bli såpass frisk at jeg kan fungere på jobben og i mitt privatliv. Men nå kan jeg røpe at begge deler har skjedd.

En og en halv uke er selvfølgelig alt for kort tid for å dra en konklusjon. Men jeg har gått ned en buksestørrelse, har mye mer energi, jeg føler at kroppen ikke henger etter, og livsgnisten har begynt å slå ut i full blomst igjen, og dermed også mitt gode humør som har vært totalt borte.

Jeg har faktisk klart å vaske hus etter jeg kom hjem fra jobb en dag, etter at jeg hadde hatt en liten middagshvil. Før besvimte jeg i sengen og etter jeg stod opp var alt jeg skulle gjøre en ‘kampsak’. Jeg har nesten ikke kjent søtsug, noe som jeg ellers alltid har fått, spesielt etter middag.  Og jeg fikk lyst å sette på musikk, noe jeg ikke har orket på evigheter, det har bare virket som støy. Men nå fikk jeg lyst til å danse, «he he he HERLIG»!

Image result for bilde danseBilde er lånt fra nette

 Jeg har i grunnen alltid hatt ledd og muskelsmerter og det har jeg fortsatt, men det har forandret seg, uten at jeg helt kan si hvordan. Men det skulle vel bare mangle at noe jeg har hatt hele livet, skal bli borte på noen dager J

Nesten alle på jobben min og veldig mange venner og familie ligger strykeflate av influensa. Jeg har kun fått litt vondt i halsen og bihulene, men tror egentlig det er en reaksjon av typen ‘man blir gjerne litt verre før man blir bedre’.

Magen har vært den som har syntes jeg putter litt mye rart i den, men det begynner å komme seg det også.

Jeg sover så godt som jeg faktisk ikke kan huske at jeg noen gang har gjort, bare det er jo verd dette.

Alt i alt er jeg virkelig takknemlig for at jeg hadde et lysglimt som gjorde at jeg satte i gang denne prosessen, for dette kjenner jeg gjør meg godt.

 

I dette innlegget vil jeg si litt om hvorfor jeg tar Omega-3 tilskudd, og hvorfor andre i alle fall bør vurdere om det også kan gi dem en god hels

 helseeffekt.

Jeg skal forsøke å skrive så enkelt og forståelig om Omega- 3 som mulig, men er det noe som er utydelig eller uforståelig, så ta kontakt, så skal jeg forsøke å forklare det enda bedre.

 

Omega- 3 finnes naturlig i feite fiskesorter og i leveren til spesielt torsken, disse fettsyrene kaller vi flerumettet fett og er livsnødvendige (essensielle fettsyrer) og da spesielt EPA og DHA, å få tilført gjennom maten. I vegetabilske matvarer som rapsolje, valnøtter og linfrø kan man også få i seg de livsnødvendige fettsyrene, men da heter de ALA, og blir ikke regnet som like bra som fettsyrene fra fisken.

Vi trenger omega – 3 fettsyrer i svært mange funksjoner i kroppen, som å bygge cellemembraner i hjernen, forebygge hjerte- og karsykdommer, også blant dem som alt er rammet, og kan muligens også forebygge slag. Nye studier viser også fordeler av Omega- 3 for et bredt spekter av tilstander, også kreft, inflammatorisk (betennelse) tarmsykdom og andre autoimmunsykdommer som betennelser (lupus) og revmatiske lidelser. Siden mange med lavt stoffskifte har vonde ledd og muskler, og gjerne også betennelser andre steder i kroppen, vil Omega- 3 være et forebyggende og helsefremmende tilskudd å ta.

Jeg har også lest at mange som har stoffskifteproblemer også har betennelse i skoldbruskkjertelen, så hvorfor skal ikke Omega- 3 kunne ha en positiv virkning også på dette? Men akkurat dette er kun spekulasjoner fra min side, så det er sagt.

Som sagt finner man Omega- 3 i feit fisk som makrell, brisling, ål, sild og laks/ørret og tunfisk. Villfisk har nok fortsatt en noenlunde opprinnelig Omega- 3 fettbalanse, men mye tyder dessverre på at det ikke lenger er tilfelle når det gjelder oppdrettslaks-  og ørret.

.

Tunfisken blir ofte veldig stor og det anbefales å ikke spise for mye av denne heller siden tungmetaller samler seg i fettet på den.

Og nå spør du sikkert hvorfor jeg ikke snakker om Omega- 6, men det skal jeg nå, for opprinnelig skulle kroppen vår ha fått tilført mer Omega- 6 enn Omega- 3. Men det som har skjedd i denne verden der alt regnes i penger og profitt, er at det meste av fiske- og dyrefor blir laget av produkter som inneholder mye Omega- 6, og dette påvirker også fisk og husdyr som vi spiser (gris, storfe, kylling, ørret og laks, blant annet). Også i ferdigprodukter bugner det over med Omega- 6. Dette fører dessverre til at vi får i oss ALTFOR mye Omega- 6, og da fremmer dette betennelser i kroppen.

Omega- 3 kan bygges opp til Omega- 6 og 9, men Omega- 6 og 9 kan ikke brytes ned til Omega- 3. Det kroppen får størst tilgang på av Omega- 3 og 6, det foretrekker den å bruke, og dermed får vi manko på

Omega- 3.  

 

Det er ikke farlig å ta Omega- 3 tilskudd så lenge det ikke er blitt harskt, da er den skadelig. Tar du tran funker nok det, men selv foretrekker jeg andre Omega- 3 tilskudd, for det første er jeg en smule skeptisk til tran, og for det andre kommer den opp og hilser på stadig støtt. USJ!

17 kommentarer

17 thoughts on “En buksestørrelse ned!

  1. For et flott informativt innlegg om Omega 3…..uten Omega 3 ledd hadde eg ikkje kunnet gå over gulvet -så greit er det likssom.
    Det motvirker depressivitet også og kan lette om man har kjærlighetssorg og eller er lett deprimert….
    Hjelper jo hjernen og fungere…desverre tar jo omega 6 over så det er viktig med påfyll.
    Ellers er jo at du ahr fått så masse energi og sover bedre helt superdupert…..wow så gøy!
    at buksestørrelsen er mindre er ikkje alltid ett mål -men er du fornøyd er eg fornøyd på dine vegne <3

  2. Så flott at du føler deg bedre 🙂 kjempebra innlegg. Før var jeg alltid skikkelig forkjølet 2 ganger i året. Men for ca 2 år siden begynte jeg å ta Omega 3 multi, D-vitamin og C – vitaminer og etter det har jeg ikke hvert syk. Bank i Bordet 🙂 Så tror nok vitaminer funker 🙂
    Ha en fin kveld

  3. Lisbeth Pedersen: Tusen takk 🙂 Ja når vi ikke får tilstrekkelig med det vi trenger så svekkes immunforsvaret, og vi kan lettere bli syk.

  4. Wow så kjekt å lese ☺ Noe for meg med både artritt og artrose?
    Hva heter den du bruker?

  5. Tone Anderson: Ja du skal ikke se bort fra det Tone. Men jeg vet ikke om du har lest de andre innleggene mine om dette,? For jeg har begynt på en smørbrødliste 😉

  6. Supert at du føler deg bedre, og en buksestørrelse ned hadde for meg vært et pluss 🙂 Jeg tror sannelig jeg skal begynne å ta Omega 3 igjen, noe jeg gjorde før men har vært uten i flere år nå. For jeg er ikke noen stor fiskespiser så der går jeg glipp av litt sunt omega 3. Synes det er spennende å lese innleggene dine, for de er greit skrevet sånn at vanlige folk kan skjønne hva som menes 🙂

  7. Grete: Tusen takk snille deg, det setter jeg veldig pris på å høre.Jeg spiser veldig mye fisk og enda er det ikke nok, så da er det bare til å begynne med tilskudd. Jeg håper jo selvsakt at dette skal være til hjelp for også andre, uten hadde det ikke vært noe poeng å bruke så mye tid på det. Jeg brenner jo veldig for dette, og da gjør man jo noe som fyller kroppen med positiv energi 🙂 Ha en strålende fin helg!

  8. Wow, så morsomt på så kort tid 🙂 Da er det tydelig at du gjør noe bra for kroppen ja. Det er jo en skikkelig solskinnshistorie dette 🙂

  9. Silje S. Lopez: Tusen takk Silje det er først når man ikke lenger har noe valg at man ser hvor strek man egentlig er. Ha en fantastisk flott helg Silje 🙂

  10. Gaia: Jo tusen takk jeg er veldig glad for formen er stigende og veldig overasket og takknemlig for at følgende er at kiloene endelig forsvinner. Ha en fantastisk flott helg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *