Hjemmelaget tomatsuppe på få minutter

Categories Supper

 

Nå har jeg brukt mye tid på blogging om diverse rundt stoffskifte, og det er vel og bra, og det kommer mer etter hvert. Men nå må jeg ha mat, og det i en FEI J

 

Jeg liker best å bruke økologiske knuste tomater, siden disse gjerne ikke har tilsatt sitronsyre som gjør tomatene mer syrlige.

Dette er suppe til to ikke alt for storspiste personer:

1 boks med knuste tomater  (390 gram)

1 kinahvitløk eller 2 fedd (Du trenger ikke bruke så mye og den kan sløyfes)

1 litt stor sjalottløk eller tilsvarende anen løk

½ chili (kan sløyfes)

1 gulrot

1-2 ss setersmør

1 buljongterning gjerne av grønnsak eller høns

1 kvast fersk rosmarin (kan sløyfes eller bruke tørket, men det blir ikke helt det samme).

2 dl vann

Jeg tok skallet av løkene og grovhakket disse, chilien renset jeg ut frøene før jeg hakket den opp. Guleroten vasket jeg og hakket opp i tynne skiver med skalle på (skrell om du ønsker det), jeg hakket også rosmarin.

Deretter tok jeg smør i en panne og surr alle grønnsakene noen minutter, før jeg helte på tomatene, skylte boksen med vannet og hell også dette opp i panne. Hadde så i buljong, salt og pepper og lot det hele fikk koke til gulerøttene er mør, to tre minutter.

Når alt var mørt brukte jeg stavmikseren for å mose grønnsakene, smakte til suppen og server. Synes du blir for syrlig, eller for sterk,  kan du enten ha i litt melk/fløte om du tåler det, og eventuelt litt sukker. Etter min smak er supper perfekt, men smaken er som baken, altså delt. Ønsker du en skvett melk eller fløte i så kan du selvsakt det.

Jeg hadde hardkokte egg i når den ble servert.

Suppen er helt naturlig gluten og melkefri.

 

 


Det gjelder å fine gleden i de små tingene
 

12 kommentarer

12 thoughts on “Hjemmelaget tomatsuppe på få minutter

  1. hahahaha eg er tom for rester også så eg skal ut å handle -blir enten grønnsakssuppe eller bakt potet….må bare ha alle ingrediensene til begge deler :D:D:D

  2. Så godt! Og det har jeg akkurat spist 🙂 Men jeg testet en ny oppskrift med grillet paprika i, ga god smak, men ganske rått med over 50 kr for et glass. Neste gang griller jeg dem selv, gadd ikke i dag. Og nå så jeg hvordan man skal få egget til å ligge perfekt i skålen, nemlig to halve oppå hverandre! Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før? Men takk for tipset, nå vet jeg til neste gang, for det ble et lekkert bilde 🙂

  3. Min matgale verden: Du vet jeg er et geni he he he ;-). Man snapper stadig støtt opp nye tips og ideer, men dette har jeg kommet på helt selv. Grillet paprika, det er vel egentlig bare til å surre den godt i smør eller lignede så får man en knakende god smak. Ingen vits å tømme lommeboken på slike ting 🙂

  4. Sist grillet jeg den med gassbrenner, må bli god og svart så skinnet går av 🙂 Fabelaktig smak da. Synes det ble litt vel dyr suppe ja, men er det ferie så er det ferie , hehe 🙂

  5. Hjemme laget tomatsuppe er kjempe godt og du har alltid så spennende ingredienser ioppskriftene dine 🙂 Kokosfett har jeg faktisk tenkt å begynne å bruke men da må den være uten smak og lukt. Jeg har hørt at det finnes. Den jeg har nå bruker jeg faktisk som hårkur og den fungerer bedre enn vanlige hårkurer.

  6. Åse Helen:Og jeg som synes jeg har så vanlige ingredienser, hm. Det kokosfette jeg bruker er uten verken lukt eller smak. Og det er for jeg har virkelig syntes det virket vemmelig, og litt rart var det til å begynne med.. Men vet du når jeg kjenner den positive virkningen det har på meg, ja , så går jeg å takker universet og hvem det nå måtte være som fikk meg til begynne med det.og er evig takknemlig. .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *