Jeg går amok på helsekosten

Categories Mat og helse

Bilde funnet på nette og er Visdomshjørnet sitt

 

Millioner takk for de enormt positive tilbakemeldingene, de har vært overveldende slik at jeg tør å fortsette historien.

Jeg forstår det gjerne er litt dumt at jeg ikke kommer med hele historien på en gang, men jeg er fortsatt ikke ferdig «ladet», for å holde seg til terminologien J. Et flatt batteri må ta den tid det tar å bli fulladet igjen. Og jeg klarer ikke konsentrere meg med skriving over lengre tid etter en hel dag på jobb. Det må jeg ta hensyn til, men jeg skal forsøke å skynde meg langsomt slik at gjerne også dere kan begynne på en positiv oppsving.

 

Trygt inne på helsekost butikken, kom en blid og hyggelig dame og hjalp meg. Da jeg var ferdig med min kilometerlange liste over ting jeg skulle ha, kunne hun se at dette ville bli en innbringende dag. Det koster å bli frisk, men på dette stadiet skyr jeg ingen midler, for nå skal jeg bli frisk og komme ut av koma og begynne å leve igjen, ikke bare eksistere.

 

Derfor hev jeg inn på første dose så fort jeg kom hjem, det var ikke et minutt mer å miste. LIVET ER NÅ !!!!!!!!

Dette er også funnet på nett, siden jeg ikke har slike flotte illustrasjoner selv.

Før jeg går videre må jeg si at dette jeg skriver er min oppfatning og opplevelse, også ut i fra det jeg har lært og opplevd gjennom mitt arbeid og lange liv. Og det er ikke sikkert at det er løsningen for alle, men gjerne for noen. Jeg er ekspert på min kropp, men du er ekspert på din kropp!

 Hadde det vært slik at alt hadde et fasitsvar, så hadde det gjerne ikke vært så vanskelig å bli frisk heller, derfor behøver ikke min sannhet å være din sannhet.

Det er stadig noen som mener at det er kun det legen sier som er «riktig og rett», eller at anbefalingene fra Statens Råd for Ernæring er riktige siden de forholder seg til forskning, og de vet best. VEL, forskningen forandrer seg hele tiden, og det kommer stadig nye sannheter (forskingsresultater). Forskningsresultatene for 30 år siden er i de fleste tilfeller ikke gjeldende lenge, men den gang var de rette. De fleste leger har minimum med ernæringsteori i sin utdanning, og Statens Råd for Ernæring har knapt endret noe på sine anbefalinger på over 50 år, selv om nesten hele verden har gått videre og fulgt ny forskning. UPPS!!! der sa jeg det visst men det er faktisk DESSVERRE tilfelle.

Derfor mener jeg at den enkelte selv må kjenne hva som er rett for en selv, og at det man føler passer inn i deres tro og oppfatning.

 

·         Av alle vitaminene og mineralene osv, har jeg kun brukt anbefalt dose, for det første er det veldig mange tabletter å ta, og kropp og mage bør få venne seg til disse. Dessuten, holder man seg til de anbefalte dosene, er det ikke skadelig eller farlig å ta disse tilskuddene, noe som også er et viktig poeng! Etter en tid kan man eventuelt øke dosene, om det kjennes rett.  Personlig mener jeg at de fleste av oss med denne problematikken, og gjerne de aller fleste i det norske samfunn for den del, har godt av mye større doser vitaminer og mineraler enn de norske anbefalingene er.

Mange som er syke har gjerne også lekk tarm, noe som gjør at de ikke tar opp vitaminer og mineraler like godt som mennesker med en frisk tarm. Hva lekk tarm er, kan jeg komme tilbake til, om noen ønsker å vite mer om dette.

 

Og her kommer endelig handlelisten, og jeg lovet å skal skrive mer om hvorfor og hvordan disse produktene jeg har skrevet om er positive for å hjelpe stoffskiftet.

·         Omega -3 (selolje eller andre lignede omeaga-3 ) PS: Det er svært viktig å kjøpe kun Omega- 3, uansett hva de måtte mene der du kjøper slike produkter. Dette er fordi Omega- 6 og 9 fremmer betennelse i kroppen, noe du sannsynligvis allerede har mer enn nok av.

·         Vitamin D 3 dråper.

·         B vitaminkompleks (det hadde gjerne holdt å spise bare B 12, B 6 og Folat, men vitamin B er et vannløselig vitamin som gjør at det man ikke trenger ikke kan gi forgiftning, men havner i toalettet. Dessuten er de fleste B vitaminene avhengige av hverandre, så da kjører jeg på).

·         Selen

·         Sink

·         Vitamin C

·         Glutamin som hjelper tarmen til et bedre opptak av vitaminer og mineraler, og kan øke forbrenningen. Dette finnes både som kapsler og som pulver, jeg foretrekker pulver som røres ut i vann siden det tas lettere opp i tarmen enn kapsler. Glutamin anbefales å ta på tom mage rundt 30 minutter før frokost, for å få optimal virkning. Men for meg fungerer ikke dette siden jeg må ha kaffe og frokost når jeg står opp, derfor tar deg det minst 30 minutter før lunsj.

·         Cocosa er kokosfett som jeg bruker i maten og som hjelper stoffskiftet sine prosesser.

Jeg anbefaler å kjøpe organisk fremstilte vitaminer, og ikke syntetisk fremstilte da de organiske produktene tas lettere opp i systemet. 

·         Etter noen dager fikk jeg også tak i jod. Dette fikk jeg tak i gjennom en betjent så det kommer jeg nærmere inn på når jeg finner ut mer om hvor han kjøper det osv.

 

Jeg kan røpe at jeg kjente veldig fort litt forandring, og at på under en uke forsvant to kilo uten at jeg hadde endret på noe utenom vitaminene osv., jeg håper inderlig dette også fortsetter.

 

HURRA, jeg lader igjen! 

 

Også funnet på nette.

13 kommentarer

13 thoughts on “Jeg går amok på helsekosten

  1. wow for en liste….og for en begynnelse.
    Pyridoksin er vit 6 og kan med fordel taes av de som har problemer med å ta opp mat og vitaminer,mineraler etc fra tarmen.
    Lykke til 😉

  2. cuskima: Ja det er B 6, men som jeg nevnte under B vitaminene, så tar jeg alle siden alle B vitaminene er svært avhengig av hverandre, og det er lettere å ta en tablett til og ikke tre. For en må ta b12, b6b og Folatsyre (som også er b vitamin)

  3. Det var litt av en liste ja. Kanskje jeg skal prøve Omega 3 piller i stedet for tran. Det er nok flere ting på den lista der jeg trenger også. Håper kroppen din fortsetter å lade. Ha en fin dag 🙂

  4. ok eg tar folat også,men ikkje B 12 🙂
    man kan også ta Omega 3 i høyere doser i 2 uker om man verker i kroppen da det blir som en kur.
    Ellers trenger man ikkje samme doser hele tiden ,da blir kroppen immun….egentlig bør man ta pauser ca hver 3 uke for å *lure* kroppen til å oppta mest mulig av det vi tilfører den 🙂

  5. Åse Helen: Jeg vil absolutt anbefale deg å ta det meste av det som er på listen, men tran er ok. jeg holder på å skrive om hvorfor det er lurt å bruke kokosfett, men det går litt tregt med meg. Men det kommer når det kommer 🙂 Takk jeg vil veldig gjerne fortsette å lade, det skal den å 😉

  6. De som jobber aktivt med urter,vitaminer, mineraler og tilskudd sier hvertfall at 3 uker på 1-2 uker av og så nye runde om det er noe du skal ha fast….noen ganger er kurene lengre og mer intense osv. Eg syns du gjør en strålende jobb 😀

  7. cuskima: Tusen takk søte snille deg. Jeg kjenner nå at nå må jeg fylle på noen uker, så får jeg heller ta pause. Jeg kjenner kroppen min ganske bra, når jeg er noenlunde oppe og tilstede i hode 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *