Glutenfrie fastelavnboller med villbringebær

Categories Søte gleder

 

Bollene laget jeg i går og det var egentlig litt dumt siden alt glutenfritt er best samme dagen. Men slik ble det denne gangen.

 .

1 pakke Toro glutenfrie lyse melblanding

1 liten ss fiberhusk

1 dl sukker

1 pakke tørr gjær

100 g smeltet smør

3 dl vann

Bland alt det tørre, smelt smøret og bland med vannet og rør alt godt sammen i en mikser eller for hånd. Denne gangen forøkte jeg å heve deigen før jeg formet bollene, men jeg vet egentlig ikke om det var et poeng.

Bollene var lette å forme, og jeg satte de på steikebrett og lot de heve til de hadde blitt noe større.

Bollene ble steikt på 210 grader i rundt 15 minutter (størrelsen på bollene vil bestemme steiketiden).

Avkjøl bollene helt før man fyller de.

 

I dag har jeg brukt rørt villbringebær fra min fantastiske nabo Bjørg, havrekrem med litt sukker og ekte vanilje som ble stivpisket. Tåler man fløte bruker man det. Jeg delte også litt jordbær siden det var litt dekorativt i bollene og til sist et lite strø med melis på toppen.

Jeg var heldig å få en nydelig bukett tulipaner på døren, og sist helg fikk jeg roser 😉

7 kommentarer

7 thoughts on “Glutenfrie fastelavnboller med villbringebær

  1. Min matgale verden: Ja ikke sant, man må ta med både store og små gleder 🙂
    Å få blomster er en virkelig STOR., og nå ser jeg frem til fredag som også er en STOR glede 🙂

  2. Her har det vore sørgjelege tilstander i dag, tenk fastelaven heilt utan fastelavensboller. Det er første gongen me har vore uten. Kanskje eg skal prøve oppskrifta di i morgon, viss eg er opplagt. Har halveis lova me’en delikatessen.

  3. Oldemorbloggen: Det er bare til å kaste seg ut på det, men de bør spises samme dagen eller fryses ned. Det er er det negative med glutenfritt bakverk.Kanskje du kan bytte ut litt av vannet med to egg, da blir de enda bedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *