Potet tog til bursdagsbarnet Theodor

Categories Retter med kjøttdeig

I dag er lov å leke seg med maten  Emoji

 

 

 

Jeg er så heldig å få være venner og reservebestemor til to nydelige barn Theodor og Mia, dette fyller virkelig energikoppen.

Theodor har hatt bursdag og først var jeg på besøk hos de og der fikk jeg servert deilig oppskåret frukt og skumboller. Det artige var at de hadde tatt kakelys i frukten, veldig artig og kreativt synes da jeg.

I dag lørdag var jeg heldig å få ha de på besøk, og da benyttet jeg anledningen til å få leke meg litt og laget potet tog med kjøttsaus.

Det var enkelt å lage og det ble ikke så verst. Ideen fikk jeg fra frukt.no og jeg har tenkt på å forøke meg på tog potet. Det beste med dette til en bursdag er at man slipper å tenke på om det inneholder gluten eller melk (om man ikke har ost på toppen, HURRA

På frukt.no brukt de bakepoteter og delt potetene i to, jeg hadde bare små poteter derfor skar jeg av toppen og grov ut litt av poteten. Og jeg kokte potetene i stedet for å bake de, siden det tar lengre tid. Dette gjør du som du ønsker selv, men med å bruke små poteter ble det passe porsjon til små barnemager.  

Ønsker man å bruke bakepoteter vasker og tørker man store poteter og pakker de i folie. Potetene må stå i ovnen på 220 grader i rundt 1 ½ time alt etter hvor store potetene er. Når poteten er ferdig deles de i to på langs.

Kjøttsaus:

1 pakke kjøttdeig (jeg brukte kjøttdeig av får)

1 boks hakkede hermetiske tomater eller 3 ss tomatpure

 1kinahvitløk eller 2 fedd

1 løk

1 buljongterning

Salt

Pepper

Chilipepper

Cumin/spisskummen

Oregano

Eventuelt litt sukker om du bruker syrlige tomater

Ca. 1 ½ dl vann

Rens løken og surr på pannen samen med kjøttdeigen, ha på tomatene, vann og buljong. Smak til med salt og krydder og la det få koke litt.

 

Når potetene er ferdig kokt/bakt og delt setts de på et bakebrett eller et fat som tåler varme. Ta ut en del av innmaten i poteten slik at det blir plass til kjøttsaus.

Skjær opp squash til hjul og paprika i tynne staver som skal være drivarmene på toget, fest med tannstikker eller lignede.

Fest cherrytomater med tannstikkere mellom potetbåtene.

Fyll så potetene med kjøttsaus og eventuelt ost på toppen, og sett hele brette i ovnen i rundt 5 minutter slik at grønnsakene får litt varme og ostet smelter.

Førerhuset brukte jeg en potet som var delt i to, og den ene delen delt i to igjen.

Mia sitter fint og tålmodig å venter.

Nam nam


Mia står slik at hun vokser å bli like stor som sin storebror Emoji


 

Her er fruktfatet med kakelys, herlig! 


Lyset må blåses ut, Mia står å venter på å kunne spise av herligheten.


9 kommentarer

9 thoughts on “Potet tog til bursdagsbarnet Theodor

  1. eg ville ha dette til middag i dag…..men nå blir det ostesmørbrød…..kanskej i morgen eller mandag 😀 Da komemr datteren min på besøk nemlig 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *