Hjemmelaget sjokoladepålegg

Categories Søte gleder

Jeg har lenge tenkt på å forsøke meg på hjemmelaget sjokoladepålegg, og det er jo nesten latterlig å kjøpe etter jeg ser hvor enkelt det det å lage selv.  Skal sant sies så spiser jeg ikke sjokoladepålegg,  men jeg hadde en plan og den får dere se i morgen. Gled dere.


Jeg laget sjokoladepålegg med: 


75 g hasselnøtter (eller valnøtter de trenger du ikke ha i steikeovnen)(tåler man ikke nøtter kan man bruker pinjekjerner som ikke har noe med nøtter å gjøre) 

1 plate med 70- 80 %  mørk sjokolade (100 g) 

25 g smør eller du kan bruke rapsolje eller kokosfett alt etter hva du foretrekker. 

Nøttene has i en ildfast form i steikeovnen på 180 grader (valnøttene og pinjekjerne kan brukes på direkten). Når nøttene tas ut av ovnen har man klart litt hånddukspapir eller lignede for å ha nøttene på, brett papiret over og rulle frem og tilbake slik at mesteparten av skallet går av nøttene. 

La nøttene ligge litt til avkjøling før man maler/knuser de i en foodprocessor eller en kvern.  

I ment tar du smør i en panne og smelter det på forholdsvis svak varme, knekk sjokoladen i biter og ha de i smøret. La det smelte under omrøring, når massen er smeltet tar man i nøttene og blander alt godt sammen. Sjokoladepålegget  er ferdig og klar til bruk. Enjoy!


4 kommentarer

4 thoughts on “Hjemmelaget sjokoladepålegg

  1. Åse Helen: Tja siden jeg ikke hat smakt det på lenge så vet jeg ikke. Men personlig syntes jeg den var nydelig. Eneste måte å finne ut av det på er å prøve 😉 Gi meg en lyd da

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *