Wok med laks, reker, hvitløk og nydelig olivenolje

Categories Fiskeretter

 

Jeg wokker i grunn for lite, det er jo så godt og genialt enkelt.

Men det som nok er en av årsakene til dette, er nok at jeg synes jeg må ha saus eller dressing på  woken for at det skal bli gode smak på den og ikke bli tørr. Og der har jeg en nøtt å knekke, men i dag ble første nøtten knekt.

Jeg brukte en nydelig god exstra virgin olive oil, hvitløk og lake fra reker. Klue når man bruker olje å steike med er å ikke ha for høy varme, for da ødelegger man oljen.

Til meg brukte jeg:

1 ørretfilet uten skinn og bein

Litt reker i lake (bruk så mye du har eller ønsker)

Laken fra rekene

1 sjalottløk

2 fedd hvitløk

Noen buketter blomkål

1 ½ gulerot

1 god bit med rød søt paprika

Eventuelt litt kuttede ferske urter som basilikum eller dill, men det er ikke nødvendig. Jeg hadde litt fersk basilikum i.

Fremgangsmåte:

Rens og finhakk løken, ha olje i en wokpanne eller en panne med teflonbeleg, og la den bli litt varm før man tar i løken.

Når løken har fått kost seg litt har man i blomkål i biter, deretter skrelte gulerøtter i tynne skiver/biter , så paprika og til slutt fiskebitene.

Når fiskebitene er ferdig varmet, har man på kraften fra rekene og smaker til med salt, pepper og eventuelt kuttede urter.

 

Helt på slutten har man i rekene, dette for at de ikke skal bli seige. 

6 kommentarer

6 thoughts on “Wok med laks, reker, hvitløk og nydelig olivenolje

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *