Ukemeny med handleliste

Categories Uke meny

 

Onsdag denne uken var jeg på kafé med tre andre som blogger her i fra Bergen, og jeg skal si de var noen inspirerende og koselige damer.  De ga meg ideen om å lage ukemeny med handleliste så da får vi se hvordan dette går. Er dette noe du synes er en god ide og til hjelp? Kunne du ønsket jeg gjorde noe på en annen måte osv?

 

Tiden før jul er jo ekstra stressende for de fleste, og  de å ha planlagt og handlet inn alle varene til middag er både økonomisk og tidsbesparende.  Er noe uklart så er det bare å spørre så svarer jeg etter beste evne 😉

Lykke til 🙂   

 


Mandag: Baligryte med ris og salat. Kok dobbel porsjon med ris, så er morgendagens middag enda lettere å lage. Men det er svært viktig å sette risen fort i kjøleskapet slik at den ikke blir dårlig.

 

 

Tirsdag: Steikt ørret filet med skinn, steikt ris med egg, og wokede grønnsaker.

Orker du ikke styre med ørreten slik jeg gjorde, så steiker du den helt vanlig.

 


Onsdag: Kikertersuppe med pølse 


Torsdag: Hjemmelagde fiskepinner med hollandaisesaus

 


Fredag:  kylling carbonara med bacon

 


Lørdag:  Hjemmelagde karbonader med båtpoteter 

 


Søndag:  Lammesteik. 

Sett steiken på før du går på tur, så er den ferdig når du kommer hjem og  steiken er saftig og nydelig på smak.

 

Handlesliste:

Beregnet til ca. 4 personer,  siden det vil være forskjell på hvor mye en ungdom spiser (om de kommer hjem til middag i det hele tatt he he) i forhold til et lite barn. Det kan være jeg har glemt noe, men det skal ikke være mye J

8 kyllingfileter (til baligryte og Carbonara)

4-6 torskefileter (til fiskepinner)

4-6 ørret eller laksefileter (til steikt ørretfilet med eggeris)

800 g kjøttdeig eller karbonadedeig (til karbonader)

1 pakke bacon (til Carbonara)

ca. 500 g pølser av god kvalitet (kikertersuppe)

1 lammesteik ca.800 g -1 kg (til søndag)

1 pakke fullkornsris eller den risen du ønsker å bruke ( til baligryte og steikt ørret)

2 røde paprika

2 purreløk

1 pakke gulerot

1 bunt neper

2 brokkoli

2 bunter vårløk

1 stykke sellerirot

Poteter

2 potter koriander

1 potte basilikum (kan sløyfes er til carbonara med kylling)

1 isbergsalat (eventuelt ferdig kuttet salat om du foretrekker det)

Cherrytomater

Kjøtt eller kylling buljong terninger (jeg anbefaler Knorr sin)

2 pakker kikkerter

1 boks usukkret ananas i biter (277g)

2 bokser kokosmelk (a 400g)

1 pakke maizena

1 pakke setersmør (til steiking)

Brødrasp (tåler du ikke hvetemel/gluten så kjøp glutenfri)

Salt

Pepper

Karri

1 pakke grov pasta (tåler du kke hvete/gluten må du kjøpe glutenfri pasta)

12 egg (til steikt ris og Holladaise saus og fiskepinner og karbonader)

Ønsker du ikke å lage Hollandaisesaus kan du kjøpe posesaus

Ønsker du å lage sausen trenger du hvitvinseddik 

1 flaske rapsolje

1 parmesanost

 Saus til lammesteiken eller ønsker du å lage den selv, da trenger du brunost eller geitost, timian, fløte og sukkerkulør

Ferdig aioli eller ønsker du å lage den selv, da trenger du majones+ lime+hvitløk+ cayannepepper(+ rømme kan sløyfes) 


 

 


Matbloggtoppen

9 kommentarer

9 thoughts on “Ukemeny med handleliste

  1. Så smart. Og absolutt fint når noen skriver handlelisten 😉 Nå skal jeg inn og sjekke den bali kyllinggryten, den så god ut 🙂 Koselig og inspirerende bloggtreff ja 🙂

  2. Lisbeth Pedersen: Tusen takk det var bra:-) Konstrukt tilbakemelding tar jeg i mot med takk :-).
    Vi får sette av dato slik at jeg ikke kan si at jeg er opptatt he he.

  3. Her såg det ut til å vere mykje godt – med to små med cøliaki, er det kjekt med tips til nye rettar. Bali kyllinggryte er jo veldig godt, så gler meg til å teste ut din versjon 🙂

  4. Så koselig det var å treffe deg 🙂 Jeg har skrevet ukemeny i mange år, for jeg ble så lei av at barna alltid spurte hva som var til middag. Og da er det greit å handle alt jeg trenger også på en gang også. Veldig kjekt å få nye ideer for jeg blir litt “matlei” av og til, ramler ned på samme mat som vanlig for kreativiteten tar litt pause av og til. Da er det godt å finne frem sånne blogger som din og flere andre og la seg inspirere. Takk skal du ha 🙂

  5. margarites: Tusen takk og i like så, dere inspirerte meg som dere ser, og det gjør så uendelig godt 🙂 Det er en ære og en glede å møte deg også:-) Ha en fantastisk flott dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *