Hverdags “fårikål”

Categories På sparebluss

 

Det er ikke alltid det passer med mat som tar mange timer å lage, eller som gjerne koster en del. Det er da det er kjekt å ha noen triks i erme,  som for eksempel å bruke kjøttdeig og kål,  i stede for å bruke fårekjøtt. Det mest fascinerende med denne retten er at det smaker fårikål selv om man ikke bruker fårekjøtt. 

Til 4 personer:

8 poteter skjæres i skiver

½ -1 kålhode avhengig av størrelsen

4 gulerøtter

2 skiver selleri (kan sløyfes, men gir en ekstra god smak)

8 dl vann

800 g kjøtt/karbonadedeig (får du tak i kjøttdeig av får blir det ekstra godt)

4 terninger buljong

Ca. 1 ts pepper

Salt

Rens og skrell poteter og grønsakene å del de i passe store biter.

Ha alle grønnsakene i en panne (gryte) med vann, pepper og buljong, og la det koke opp. Jeg bruker å bare ta kjøttdeigen rett fra pakken og i gryten, men ønsker du å spe deigen først gjør du det. Du kan forme kjøttdeigen eller bare bruke sleiven å dele som når man steiker kjøttdeig.

 

La det hele få koke rundt en halv times tid med lett omrøring et par ganger i løpet av koketiden. Smak den til med salt og eventuelt mer pepper.  

 

Matbloggtoppen

3 kommentarer

3 thoughts on “Hverdags “fårikål”

  1. Hei. Takk for noen koselige timer, var hyggelig å bli litt “kjent” med deg. Jeg har nok vært innom på besøk hos deg en del ganger, men har nok ikke alltid lagt igjen spor etter meg. Mange gode oppskrifter, som jeg har lyst å prøve 🙂

  2. Grete/Margarites: Ja tusen takk og i like så, noe så festlig som dere damer er skal en lete lenge etter 🙂 Jeg har akkurat funnet bloggen din hi hi

  3. Namm, det der må jeg prøve til middag en dag! 🙂 Har litt fårekjøttdeig i fryseren. 🙂 Gleder meg til å prøve! Ønsker deg en riktig fin kveld! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *