Kjøttkaker i brun saus, ertestuing og med ripsgele

Categories Retter med kjøttdeig

 

Noen ganger lurer jeg på meg selv(mange lurer på meg hele tiden hi hi). For her kom jeg trett og sliten hjem, og hadde så lyst på kjøttkaker. Helt merkelig i grunnen siden det er langt fra min favorittmat. Jeg tenkte dette gidder eg isje, men jaggu giddet eg.

Det går egentlig ganske fort når man først begynner.

Jeg har fått en aldeles nydelig ripsgele av en på jobben, og det lille jeg hadde igjen hadde jeg til middagen. Fantastisk nydelig.

Kjøttkaker:

700 g kjøttdeig eller karbonadedeig

1 stor ss potetmel

1 /2 ss kjøttbuljong

½- 1 ts salt

 Ca. 1 ts pepper

Rundt 2 ½ dl vann (det kommer litt ant på hvilke deig man bruker, siden kvaliteten på kjøtt/karbonadedeigene variere mye,  feks. Kyllingkjøttdeig trenger man sannsynligvis ikke vann i det hele).

½ løk kan sløyfes(noe jeg gjorde i dag)

Ha alt i en bolle og elt alt godt sammen. Jeg lager alltid en “pitte”liten prøvekake for å smake om kjøttkakene er passe på smak. Form kaker med en skje som dyppes i kaldt vann. Legg kakene på en god og varm steikepanne med smør. Når kakene er brune på begge sidene skrur man ned platen og vender kakene med jevne mellomrom. Kjøttkakene bør være helt gjennomsteikt før man spiser de.

Saus til 4 personer:

4 skiver sellerirot eller 2 stenger selleri

2 gulerøtter

½ løk

1-2 buljongterninger buljong

7 dl vann

Salt og pepper

Sukkerkulør til den er passe brun.

Steikeskyet fra kjøttkakene

Rens og del grønnsakene i små biter og surr de i en gryte, og ha på vann og buljong og la det koke til alt er mørt. Bruk stavmikser og ha i sukkerkulør til sausen er passe farge, ha i steikeskyen og smak til med salt og pepper.

Ertestuing:

Vanligvis er jeg aller mest glad i helt vanlig gammeldags ertestuing, men jeg fant ikke mer i fryseren, og da ble det plan B.

1 boks hermetiserte erter

1 god klatt smør

Salt og pepper

Kok opp alt og bruk stavmikser og ertestuingen er ferdig.

 

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Kjøttkaker i brun saus, ertestuing og med ripsgele

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *