Å gå du hem kor godt det smakte meg!

Categories Fiskeretter

Noen gangen smaker maten bedre en andre ganger, og i dag smakte den meg rett og slett bare fortreffelig. Det er steikt ørret filet med skinn, steikt ris med egg, og wokede grønnsaker.

For å at middagen skulle få det lille ekstra, vrengte jeg ørretfileten.

Det er svært enkelt å få til, og slik går du frem:


Skjer igjennom fileten til du kommer til skinnet, men ikke skjære igjennom.


Slik ser den ut da, og nå legger du den med skinnsiden mot hverandre.

 

Snur du den ser den slik ut, og skinnet er i miten av fileten.

Press skinnsidene sammen, og legg den på en en god og varm steikepanne med smør. Snu den når den er brun. Den blir veldig fort igjennomsteikt, ligger den for lenge på pannen blir den tørr.

Jeg hadde overhode ingen krydder eller salt på, men det kan du gjøre om du ønsker det.

Steikt ris med egg

Jeg hadde ris igjen fra i går, og den hadde jeg på pannen og surret lett før jeg hadde på sammenpisket eggeblanding (egg, salt pepper).  Jeg rørte til egget begynte å bli stivt, da var den ferdig. Egg drøyer risen slik at man ikke trenger å spise så mye ris, dette er vanlig i asiatiske land.


Grønnsakene renset og delte jeg i forholdsvis tynne skiver/bunter og hadde de i en ikke alt for varm panne med smør. Der fikk de kose seg  under omrøring i noen minutter. 

Jeg brukte:

gulerøtter

Neper (kan virkelig anbefales om du ikke har forsøkt)

Brokkoli

Vårløk


På dette bilde ser man litt bedre hvordan risen ser ut.



Matbloggtoppen

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *