Garnityr (pynt til fat på feks. koltdbord)

Categories Garnityr, Matpynt

Det er så kjekt å få ønsker om hva dere vil jeg skal legge ut på bloggen. Denne gangen er det en flott dame som heter Tone som skal lage koldtbord til sin kjære mann som er 50 år, og hun var rådvill på hvordan man pynter fatene. Derfor kommer jeg med noen veldig enkle tips, så kan jeg legge ut flere etter hvert som det passer slik.

 

 Her har jeg skrelt en tomat og surret den samen til en rose, og skjært agurken opp med ostehøvel(se bilde lenger nede på siden).

 

 Det er en fordel å bruke en så stor tomat som mulig, da blir rosen finest. Begynn med å skjære ut stilken på tomaten.

 

 Det kan være en fordel å begynne å skjære der du har fjernet stilken. Bruk en liten skarp kniv og skrell hele tomaten så skallet blir en remse.

 

 Surr skallet sammen og brett den litt ut i den øverste delen.

 

 

 Det er ingen ende for hvordan man kan pynte,det er KUN fantasien som begrenser oss. Her har jeg skjært opp agurk med ostehøvel, og lagt de pent etter hverandre og så har jeg brukt litt gressløk. Enkelt og pent, og ingen tusenkunst.

 

 Her begynner jeg å skjære opp agurken på langs.

 

 Når jeg har skjært den helt ned, så krøller jeg de litt sammen som vist over.

 

 Når vi skal lage pynt som skal stå, kan det være en fordel å skjære av bunnen på den frukten eller grønnsaken en vil bruke, da står den stødig.

 

 Bruk en skarp kniv med spiss og lag snitt som ligner hoggtenner. Stikk kniven helt inn til midten av frukten eller grønnsaken en deler.Snitt hele veien rundt. Dette kan man gjøre dagen i forveien, men ha det godt innpakket i plast gjerne med litt vann og oppbevar i kjøleskapet.

 

 Her har jeg delt agurken så det er blitt to forskjellige høyder på agurken.

 

 Så kan man kombinere alt etter hvilke mat man skal ha. Her har jeg delt en paprika, den har jeg bare delt litt ujevnt. Som dere ser så bruker jeg frøene i paprikaen som en del av dekorasjonen. Salat er alltid greit å ha på de aller fleste fat, men ikke legg den på før samme dagen maten skal brukes, ellers vil den visne.

 

 Physalis(gule med blad rundt) er svært dekorativt både til koldtbord og desserter. Hvorfor ikke bruke det man har i hagen, gressløk blomster er bare nydelig og vært dekorative

Hirsesalat med fetaost 

 

 Her er det skiver agurk som er delt i to, og lagt mot hverandre. En Cherrytomat er delt  to og lagt i midten av agurkskivene og litt gressløk til følehorn. Søtt synes jeg J

 

 Her har jeg satt sammen appelsin, sitron og agurk, med en grillpinne i midten slik at de skal holde sammen.

 Her har jeg satt sammen appelsin, sitron og lime, med en grillpinne i midten slik at de skal holde sammen. Passe perfekt stil sjømat.

 

 Hvorfor ikke bruke bær, det er du som bestemmer hva du synest er pent. Jordbæret er delt i to og snittet nesten helt inn. Dette kan også gjøres med hele bær,

 

Hele jordbær og en kvast basilikum

 

Dette er en noe mer krevende variant. Det er aspik glasert laks og grønnsaker som først er ovnsstekt.

Noe så enkelt som oppskåret rødløk!

Maten kan være dekorativ nok i seg selv! Tapas 

Matbloggtoppen

4 kommentarer

4 thoughts on “Garnityr (pynt til fat på feks. koltdbord)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *