Kalkun med båtpoteter og safransaus

Categories Kalkun

Ferdig marinert kalkunfilet steikespå 200 grader i rundt 30 minutter pr. kg kjøtt, eller man kan kjøpe fersk og marinere noen timer i kjøleskap eller natten over(Mariande kan feks. være olje, paprikapulver, oregano, spisskummen, hvitløk, salt og pepper). Det kan være lurt å bruke steiketermometer.

Jeg bruker å steike den på pannen først, da blir smaken enda bedre. Når den er nesten ferdig, tar du den ut og lar den hvile i rundt 15-20 minutter, før den skjæres opp.

Båtpotetene vasker jeg og deler i båter, vender i salt (gjerne grovt salt) og olje i en ildfast form. Steik på øverste rist i ovnen på 230 grader(gjerne varmluft).

Oppskrift på den nydelige Safransausen finner du her. Sausen er naturlig glutenfri 🙂

 

Matbloggtoppen

#kalkun #hjemmelaget #safran #saus #naturlig #glutenfri #lakstosefri #Middag #middagstisp #godt #enkelt #Fest #oppskrift

 #oppskrifter #morsmiddag #mat #matblogg#Bloggtopp #Enkelt #båtpoteter

6 kommentarer

6 thoughts on “Kalkun med båtpoteter og safransaus

  1. Nam nam 🙂 hvorfor gå ut å spise når vi har deg 🙂
    Kjekt du er tilbake, jeg er selv ikke så veldig aktiv på bloggen for tiden.
    Ha en fin dag 🙂

  2. Lisbeth: Tusen takk det er jo så kjekt når dere er så greie og søte med meg 🙂 Neste gang får jeg lage mat, tror aktisk jeg har lovet deg det en gang he he he. Ha en strålende fin torsdag du også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *