Hakkebiff av hjort med Løiten akevittgelé og ovnssteikt søtpoteter

Categories Kjøttretter

||

Hakkebiff av hjort med Løiten akevittgelé, ovnssteikt søtpoteter, steikt tomat og gul squash

Det er litt av en kombinasjon, men knallgodt. Kjøtte fikk jeg tak i av en grei kollega da jeg bodde i Naustdal.Løiten akevittgelé kjøpte jeg av alles steder på Kiwi i Hemsedal (sannsynligheten er vel stor for at den finnes på langt flere butikker).

 

Siden hjortekjøtt er noe av det reineste og fineste kjøttet man kan få tak i, bestemte jeg meg for å blande det minst mulig for å bevare den gode egensmaken på kjøttet.

500 g kjøttdeig av hjort(har du tilgang til annet viltkjøtt så bruk gjerne det)

Ca. ½  ts salt (flaksalt er best)

1 kryddermål pepper

 2 ts viltkrydder

Jeg blandet alt godt sammen og steikte de på pannen til kakene var gjennomsteikt.

Ved servering hadde jeg Løiten akevittgelé opp på hakkebiffen. Nam, nam og atter nam.

Søtpotetene i ovn:

Jeg vasket søtpoteten og en liten nepe godt før jeg skar de opp i båter. Deretter la jeg potetene i en ildfast form og helte olje og flaksalt på.  Potetene ble satt helt oppe i ovnen med overvarme i ca. 20 minutter. Det er en fordel å vende litt på potetbåtene under steiketiden.

 

 

Matbloggtoppen

 #hjortekjøtt #hakkebiff #akevitt gele #søtpoteter #glutenfri #melkefri 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *