“Meatfree monday”

Categories I ovnen

 

 

Jeg fikk en utfordring om å lage vegetarkost, det må jeg innrømme ikke er min største styrke. Men her er en rett jeg har laget mange ganger på litt forskjellig måte, så variere gjerne grønnsaker og krydder etter smak.

 

Aubergine med tomatsaus og oliven

 

For meg holder det med ½ aubergine, men dette vil avhenge av hvor store auberginene er og hvor storspist en er.

1/2 ? 1 aubergine til en person

Olivenolje til steiking

1/2 boks hakkede tomater (gjerne økologiske)

2 fedd hvitløk

½ rød chilica.

1/2 løk

Ca. 10 brekkbønner

2 små gulerøtter

2 bukkerter blomkål

1-2 ts pulver grønnsaksbuljong (jeg kjøper økologisk på helsekosten)

Ca. 2 ss vann

2 ss sorte oliven uten stein

1 ts timian

1 ts oregano

1 ts cumin/soisskummen (kjøpes I vanlig butikk)

1 god bukett fersk basilikum

Bruk gjerne bare ferske urter om du har.

Salt og pepper

Del auberginen i to på langs, og strø gjerne litt salt på, og la den stå å trekke litt før den steikes i noen minutter på steikepannen på begge sidene. Rens alle grønnsakene og finhakk de, og steik i olivenolje. Ha på de hakkede tomatene og ha i krydder, buljong, vann og salt, og la det få koke i rundt 10 minutter. Ha i oliven og smak om sausen er passe krydret. Man behøver ikke å ha alt i steikeovnen, men jeg liker å gjøre dette. Jeg har auberginen med sausen over i ovnen på ca. 160 grader i 15 minutter. 

  Om man spiser melkeprodukter kan man  ha på for eksempel raspet parmesanost eller  annen ost.

Matbloggtoppen

4 kommentarer

4 thoughts on ““Meatfree monday”

  1. Guuud så deilig!
    Vinn masse sminke på bloggen min nå! Kanskje du vil delta <3
    Ha en fin dag videre <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *