Panna cotta (melkefri)

Categories Minus melkeprodukter

Jeg har tenkt lenge at jeg skulle forsøke å lage panna cotta, og når jeg endelig lager det  ser de ut som den har vært utsatt for en ulykke he he. Men den ble veldig god selv om jeg laget de med havrefløte, siden jeg forsøker å holde meg mest mulig borte fra melkeprodukter. Panna cotta blir vanligvis laget med kremfløte, så tåler du melkeprodukter er nok det å foretrekke å bruke kremfløte.

Jeg har arbeidet som mat og helse lærer frem til nylig og jeg har ustanselig fortalt elevene at de må være forsiktig når de bruker stavmikser. Dette siden stavmikseren lett kan grise til hele kjøkkenet om man bare er litt uheldig. Jeg har visp til stavmiseren, og tenkte det var greit å bruke den. Og det var det helt til jeg mistet grepet på den, og det ble krem utover hele kjøkkenet. Jeg kunne ikke annet en å le hjertelig og tenke på alle formaningene elevene mine fikk, når jeg vasket kjøkkenet og oppdaget stadig nye steder det var krem.

Vel nok om det. Det er mest vanlig å koke fløten med vaniljestangen, men siden jeg brukte havrefløte fant jeg ut at jeg ville piske fløten. Jeg bruker alltid vaniljepulver som jeg kjøper på helsekosten og derfor trenger ikke vaniljen kokes ut.

5 dl havrefløte/eller annen melkefri fløte. Vanlig kremfløte om man tåler det

1 ts vanilje pulver fra helsekosten eller en vaniljestang

2-3 ss sukker (havrefløten er søt og jeg er ikke vant til å bruke mye sukker, så det kan være lurt å se om du trenger mer sukker)

4 plater gelatin

Ha fløten i en skål sammen med vaniljen og sukkeret, pisk alt til det er krem.

Legg gelatinen i vann noen minutter, og ha den i en panne og smelt den. Hell den så i den piskede fløten under stadig omrøring. Man kan for eksempel pasjonsfrukt i blandingen om man ønsker det. Ha blandingen i glass og la innholdet bli stivt før du tar på bær blandingen.

Bær blanding

Opp på kan man ha pasjonsfrukt, bringebær eller andre bær man måtte ønske. Disse kokes opp med litt sukker, avkjøles og has på toppen. Pynt med friske bær og for eksempel mynte, sitronmelisse eller lignede.


 

 #glutenfri #melkefri  #glutefritt  #middag #helgekos #Middag #oppskrifter  #dessert 
 

6 kommentarer

6 thoughts on “Panna cotta (melkefri)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *