Kikerter

 

Kikkerter er å få kjøpt både som ukokte og ferdig kokte. 

Tørkede kikerter må ligge i bløt et døgn, skylles godt og koke i 1 ½ -2 timer. Jeg koker masse på en gang og fryser ned.

De er svært næringsrik, proteinrik og har lite karbohydrater.

Kikerter inneholder mye Folat som er et B Vitamin som spesielt de som ønsker å bli gravid bør spise, men er viktig for alle særlig kvinner som har menstruasjoner.  I sammen med spisskummen og hvitløk har Folat en forebyggende effekt på hjerte og karsykdommer.

Kikkerter har også mye fiber, noe som kan forebygge kreft i tarmen og hindrer at blodsukkeret stiger for mye, noe som kan forebygge diabetes.



 Ferdig kokte kikerter i pappbeger 


Hermetiserte kikerter
 

Matbloggtoppen

 

#kikerter #glutenfri #melkefri #lavkarbo #folat #erter 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

, Bergen

Gjør hverdagsmaten til en opplevelse, med helt enkle grep.Hvordan lage suksessmiddagen til hverdag og fest uten all verdens kokkekunnskaper. Det er ikke så vanskelig som du tror! Jeg er utdannet kokk og har Bachelor i folkehelsearbeid Kontakt meg gjerne på randistole62@gmail.com. Følg meg på instagram: randistole og Facebook side: Mors matblogg

Matprat

Matbloggtoppen

hits