Sprøe, sunne og utrolig gode knekkebrød (glutenfrie)

Categories Gutenfri- tillaget


Dette er virkelig grove knekkebrød og de er bare utrolig smakfull, jeg blir aldri lei av å spise de.

Jeg varierer med finhakkede valnøtter eller andre nøtter og frø.

250 g solsikkekjerner

200 g gresskarkjerner

200g linfrø

250 g sesamfrø

2 dl fiberhusk

¼ pakke Toro fiberbrød

1 ½ dl rapsolje

2 ts salt

Ca. 1 liter vann

Bland alt det tørre i en mikser eller en bolle og ha i vann og olje og elt alt godt sammen. La deigen få stå litt, siden fiberhusken trekker til seg mye vann. Blir deigen for tørr så har man i litt mere vann, dette gjelder også om deigen blir stående en stund. Ha litt olje på to bakepapir. Legg en klatt med deig midt på det ene bakepapiret, legg det andre papiret opp på igjen og bruk en kjevle å klemme deigen utover. Har man ikke kjevle kan man fylle vann på en brusflaske eller lignede og bruke den.

Del deigen opp i ruter med kniv, pizzahjul eller lignede før man har de i oven.

Man kan lage store knekkebrød eller man kan dele de i mindre ruster for å ha de til kjeks.

Steik på rundt 200 grader i rundt 15 minutter. Jeg steiker mange brett på en gang, men da må jeg lufte ofte og bytte plass på brettene i ny og ne.



Hva med å bake knekkebrød å gi i julegave, hadde ikke du blitt glad for det fra en venn?

 

#glutenfri #melkefri  #Gjærfri #knekkebrød #bakevarer

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Sprøe, sunne og utrolig gode knekkebrød (glutenfrie)

  1. Lars Raabe: Så flott:-) Jeg elsker de knekkebrødene. Det som er kjedelig med masse glutenfritt bakverk, det er at det er så mye “kjappe” karbohydrater at man like godt kan tygge sukker. Men disse er nesten bare fiber i, og holder meg mett i timesvis.

  2. å nam, det så utrolig godt ut! Må prøves. 🙂
    Jeg holder forresten på med en sponsoravtale med sheinside, så om du kunne trykket deg inn på bloggen min og gått inn på linken til sheinside i det øverste innlegget på bloggen min hadde jeg blitt superglad! Takk på forhånd! <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *