Indrefilet av hjort med en ekte Baron

Categories Kjøttretter


Dette har jeg rett og slett ikke ord for, det er nesten med ærefrykt at jeg spiser så god mat. Jeg var virkelig heldig og fikk kjøpt denne nydelige fileten av en jeg jobber med.

Jeg rundsteikte fileten på en god og varm steikepanne med smør. Den ble lagt i en ildfast form og jeg gnidde den godt inn med viltkrydder og der lå den rundt 15 minutter og hvilte seg.

Jeg satte et steiketermometer mitt i fileten, og satte den mitt i ovnen på 220 grader i rundt 15 minutter denne gangen.

Og denne gangen hvilte den i rundt 30 minutter på disken.

Dette gjentok jeg en gang til.

Kjøttet var nokså rød, men jeg skar av de stykkene vi skulle spise og la de 10 sekund på hver side i en god varm steikepanne. Kjøttet var saftig, nydelig på smak og så mørt at man kunne skjære det med skje.

Resten av kjøttet ble lagt i kjøleskapet og vi spiste det til middag dagen etter. Da hadde jeg en god og varm panne og hadde de ca. 1 minutt på hver side.

Jeg hadde sjysaus, wokkete gulerøtter, brokkoli, paprika og squash, rotmos av poteter og sellerirot, tyttebærsyltetøy og en ekte baron til.

Sjysaus

1 dl Kraft fra fileten

1 dl kraft fra fryseren

1 dl fløte

½ ss maizena

Salt og pepper

Sukkerkulør

 

Her er Baronen! Gjerne ikke det du hadde trodd, men dette er min absolutte yndlingsvin.

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Indrefilet av hjort med en ekte Baron

  1. Lisbeth Pedersen: Oj da har du gått glipp av noe utrolig godt. Synd jeg ikke er i Bergen for tiden, ellers hadde jeg invitert deg på middag for dette bør alle ha spist minst en gang i sitt liv:-)

  2. Jeg hadde nok ikke vågd å tilberede dette selv. Kanskje det er noen restauranter i Bergen som har dette på menyen. Da må jeg teste dette neste gang vi er ute og spiser 🙂

  3. Lisbeth Pedersen: Bare hyggelig. Men det er utrolig lett å lage det selv, som du ser på bloggen:-) Jeg steiker alltid biff slik, det blir nydelig.

  4. Det må vi prøve høres veldig deilig ut og en Baron har eg alltid på lur……..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *