Last Updated:

Blomkålsuppe på 10 minutter

Categories Supper

 

Det er vel intet nytt under solen at jeg hele tiden forsøker å tenke på hvordan man kan «forbedre» oppskrifter slik at det blir minst mulig stress å lage hjemmelaget mat. De fleste som setter sin prestisje i å lage god mat synse gjerne dette er forkastelig, men da får dere bare skynde dere ut av bloggen igjen ;-). For mitt mål med denne bloggen er å lage kjapp, sunn og god mat!  Det skal være så enkelt at alle som ikke er superkokker (for de kan jo lage mat), og som gjerne ikke har så mye erfaring om matlaging skal kunne bli inspirert til å lage mat selv. For jeg mener at ferdig mat er et utrolig mye dårligere alternativ enn dette. Ble du inspirert?

Til 4 personer

5 dl vann

2 grønnsaks- eller kylling buljongterninger (Kan inneholde gluten så sjekk om du ikke tåler gluten)

Ca. ½-1 blomkålhode

4 dl vann og 2 med fløte eller 5 dl melk (velg det som du føler passer deg best)

1 god klatt smør

3 ss maizena

Pepper og eventuelt litt salt

Sett halvparten av væsken på kok og ha i buljongen og smør.  I mellomtiden vask, rens og skjær bort det som ikke er fint på blomkålet.  Skjærer blomkålen opp i tynne skiver, findel den gjerne litt og ha den opp i vannet og la det hele få koke i rundt 5 minutter.

 

Ta pannen bort fra platen og heller på resten av væsken, ha i maizena og rør godt før pannen settes på platen igjen og koses opp igjen under omrøring.

Når den har kokt opp smaker man til med salt og pepper.  Suppen er ferdig til servering ha gjerne brød til.

Jeg pyntet med litt alfaspirer.

#suppe #blomkål  #Rask #lett  #sunn #god #glutenfri #vegetar #mat #fra #bunnen #10minutter #middagstips #glutenfri #laktosefri #mors #middag #morsmiddag #blomkålsuppe

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Blomkålsuppe på 10 minutter

  1. Nesten slik som eg lagar den, berre at eg har litt større blomkålbukettar og litt sukker i. Som før nemt, brukar eg maizena etter at eg fekk tips om det frå din blogg.

  2. Oldemorbloggen: Det er klart om man skal lage den til en fest eller en finere anledning,ville jeg nok laget buketter og hatt smør i osv. Men til hverdags for at blomkålen skal bli kjapt kokt og maten fort på borde, da er det genialt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *