Kylling og ris med fersk gurkemeie

Categories Kyllingretter


Det er utrolig artig å se at de nå er kommet fersk gurkemeie i butikken, og det her i lille Naustdal. Dette er faktisk første gang jeg har sett fersk gurkemeie, derfor måtte jeg kjøpe. Helseeffekten av gurkemeie har lenge vært godt kjent og er faktisk anerkjent i Norsk forskning for sin medisinske effekt, nesten kryss i taket bare av den grunn.

Siden jeg ikke viste hvor mye jeg skulle bruke eller hvor sterkt den ville smake, så var jeg forsiktig med mengden i maten, men den var ikke sterk og smakte lite. Gurkemeie er en sterk antioksidant og siden den ikke smaker stort kan den med fordel brukes for å gjøre maten enda sunnere.

2 personer:

2 porsjoner med fullkornsris

2 stenger med gurkemeie

1 bit ingefær (ca1 cm)

½ kinahvitløk

Salt

Sett risen på kok og ha i resten av ingrediensene og la de få koke med.

2 kylling fileter

 1 ts karri

Salt og pepper

Del kyllingen i biter og steik de på pannen og ha karri, salt og pepper på, å la de bli helt gjennomsteikt. Ha kyllingbitene i risen og server med salat og gjerne med hjemmelaget guacamole.

Jeg er veldig glad i alfa spirer og i tillegg er de jo veldig dekorative også.

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Kylling og ris med fersk gurkemeie

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *