Lammekoteletter med råsteikte søtpoteter og vanlige poteter

Categories Kjøttretter

 

 

Liker du lammekjøtt? Jeg digger det!

Jeg har funnet ut at om jeg langsteiker kotelettene blir de ekstra møre enten i ildfast form eller i steikepose. 

Jeg steikte kotelettene først på pannen sammen med finhakket hvitløkslik at de ble gylden brune, deretter hadde jeg på rosmarin, koriander, paprikapulver, pepper og litt salt(jeg tar heller mer salt på slutten av steiketiden for da trekker det ikke ut saften fra kjøttet).

Kotelettene ble lagt i en ildfast form med folie over og satt i ovnen på 110 grader, der fikk de kost seg i rundt to timer. Når det var på tide å sette på søtpotetene, tok jeg av folien på kotelettene, tømte av kraften som var rent av og hadde kraften i en gryte. Kotelettene ble satt inn i ovnen igjen, kotelettene nede i ovnen og potetene oppe i ovnen men nå på 220 grader.

Potetene valgte jeg å skrelle i dag siden jeg skulle ha både søtpoteter og vanlige poteter og hadde salt, pepper og olje på og satte det øverst i ovnen på 220 grader i omtrent 20 minutter. Helt til slutt hadde jeg store biter med squash på og lot formen få stå ca. 5 minutter til mest jeg laget sausen.

 

Saus med rødvin

Jeg brukte kraften fra kotelettene, det var ca.2 dl

1 liten ss maizena

2 ss redusert rødvin (Den er for matlaging, og man får kjøpt den på butikker med litt større vare utvalg, jeg kjøpte den på Meny)

1 buljongterning

Pepper

Salt

½ ts sukker

Når kraften hadde fått stått litt på benken var den blitt så kald at jeg kunne ha i maizena uten at den klumpet seg. Den fikk et oppkok sammen med rødvin ekstrakten. Så smakte jeg den til med krydder, salt og sukker.

 

 Jeg kjøper roser til meg selv nesten hver helg, bare fordi jeg fortjener det :-))))

 

Jeg syntes fargekombinasjonen ble skikkelig fint sammen

 

Snaddersaus

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Lammekoteletter med råsteikte søtpoteter og vanlige poteter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *