Lammeskank med søtpotetmos

Categories Kjøttretter


Jeg rett og slett digger lammekjøtt, derfor har jeg litt etter litt fylt opp fryseren med diverse stykker av lammekjøtt.

Lammeskanke har jeg kun laget en gang før og det var i påsken i år, og jeg må innrømme den smakte hakke bedre en denne som jeg ikke marinert (se her for den andre lammeskanen). Eller kan det være at da hadde jeg selskap da jeg spiste? Ikke umulig, for godt selskap betyr mye for et måltid. Siden dette er ganske nytt for meg, er det noen som har gode tips til å lage til lammeskank, jeg har 8 til i fryseren.

 

 

 

 

Beregn en lammeskanke pr. person om det ikke er storspisere, da bør man gjerne ha flere.

Jeg hadde lammesankene på pannen og rundsteikte de,

 

og deretter rett i en panne med kokende vann, gulrot, selleri,  løk, salt og pepper.

 

Jeg hadde så mye vann i pannen at det nesten dekket knokene, de kokte i rundt 1 ½ time. De ble lagt i en ildfast form og i steikovnen på 200 grader i rundt 15 minutter, da får de et litt sprø skorpe som gir ekstra god snak.

Til hadde jeg søtpoteter og brokkolimos, kokte gulrøtter, brokkoli og sukkererter.

Saus til 4 personer:

5 dl kraft fra lammeskankene

1 ss maizena

Salt

Pepper

En dråpe sukkerkulør

Litt buljong

Rømme

Jeg tok av den kraften jeg ville lage saus av og satte den til kjøling. Når den var blitt lunket hadde jeg i maizena og sukkerkulør og rørte godt til blandingen var kokt opp igjen.Da smakte jeg til med salt, pepper og buljong. Tåler man ikke melkeprodukter så må man ikke ha i rømme, for kraften hadde en nydelig smak i seg selv.

Kraften som er igjen fryser en ned og bruker til supper og sauser.


Jeg limer på en tapbit og skriver på den, da er det bare til å rive den bort når du skal ha noe annet i boksen 🙂
 

2 kommentarer

2 thoughts on “Lammeskank med søtpotetmos

  1. gleder meg til å prøve oppskriften! Har laget lammeskank tidligere,men den gang i keramikk-gryte. Nå skal jeg ha et selskap for 12 per. og da trenger jeg større kokekar.
    Hvordan lager jeg søtpotetene? Takk for hjelpen Bjørg

  2. bjørgelse: Takk 🙂 Man skreller og koker søtpoteten, så moser jeg de og har i smør, salt og pepper. Gleder meg å høre hvordan det har gått 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *