Skivet lammelår

Categories Kjøttretter

 

Nå er det lammekjøtt sesong igjen og da er det bare å fylle fryseren.

Jeg kjøpte skivet ferskt lammelår og var litt rådvill på hvordan jeg skulle gripe den an, og slik ble det denne gangen.

Til to personer:

2 skiver med lammelår som jeg steikte på pannen, deretter hadde jeg vann på til det nesten dekket skivene. (lager man til mange kan man ha de i langpanne i steikeovnen).

Deretter hadde jeg i:

1 potte fersk basilikum

Ca. 1 ts salt

Ca. ½ ts pepper

Dette lot jeg koke i rundt 1 ½ time under lokk, jeg bare snudde skivene av og til.

Siden jeg brukte steikepannen var det god plass til også å ha i grønnsakene på slutten av koketiden. Da sparte jeg en panne(gryte) og grønnsakskraften forble i sausen.

Når kjøttet og grønnsakene var ferdig kokte plukket jeg de ut og jevnet sausen.

Ca. 1 ss maizena

Ca. 1 dl fløte (tåler man ikke melk, kan man bruke en fløte/melkeerstatning som man får kjøpt på butikken eller helsekosten)

1 buljongterning

Sukkerkulør for å få litt farge på sausen

Eventuelt mer salt og pepper.

Jeg hadde fløten i en kopp og rørte ut maizenanen i den, og helte det over kraften, mens jeg rørte.

Til hadde jeg en purè av:

 4 poteter

½ stor sellerirot

1 god klatt smør

Noen korn salt og pepper

Jeg moste det hele med en stavmikser, men man kan bruke en stauke om man ikke har stavmikser.

4 kommentarer

4 thoughts on “Skivet lammelår

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *