Revolution cake

Categories Søte gleder


Min yngste datter er russ til våren og bussen deres heter Revolution.

For å få inn penger til den, gjør de forskjellig arbeid og i dag er det kakebaking for Revolution 🙂

 Og det er jo ‘a piece of cake’  for min datter å lage kake 😉 flink som hun er!

Her er oppskriften 

3 egg

135 g sukker

100 g hvetemel (tåler man ikke gluten, bytter man ut med det glutenfrie melet man har. Jeg bruker som oftest Toro sin melblanding (faktisk den grove, siden det er den jeg har i huset, og kakene blir knallgode).

1 ts bakepulver

———

6-8 ss syltetøy


Sett steikeovnen på ca. 225 g slik at den er varm før man setter inn deigen. Pisk egg og sukker kraftig sammen, gjerne med en mikser, til det blir eggedosis. Ha så forsiktig i melet og bakepulveret. Man kan bruke mikseren, men det er svært viktig å være forsiktig slik at man ikke ødelegger den luftige eggedosisen. Bruk gjerne en slikepott og vend det hele sammen. 


Ha bakepapir på en steikeplate og bruk gjerne litt fett på slik at kaken løsner lett.

Hell deigen på steikepapiret, og bruk slikkepotten og dra det jevnt utover papiret. Sett brettet midt i ovnen og steik i 6-8 minutter. Følg med under steikingen slik at kaken ikke blir brent.

Lag til syltetøyet mens kaken steiker. Finn også frem en rist og et eksta bakepapir. 

Ta den ferdigsteikte kaken ut av ovnen, legg et bakepapir opp på den og en rist opp på der igjen og hvelv den rundt. La den ligge og avkjøle seg litt med bakepapiret på i noen minutter. Den må ikke bli helt kald, for da blir den vanskelig å rulle sammen.

 

Blir kantene litt tørre, kan man skjære disse bort, før man tar på syltetøy.

Så er det bare å rulle kaken sammen, det er lurt å bruke bakepapiret til å rulle den sammen med.

La den ligge en stund før man skjærer den opp.

Skjær opp i passe biter og legg de på fat.

 

Oh la! 

og det ble Revolution cake!

         

Facebooksiden deres 🙂 https://www.facebook.com/pages/Revolution-2013-Den-offisielle-Bergensbussen/280212438746888

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Revolution cake

  1. I gode og onde dager!: Som mor må jeg si jeg heller er litt små skeptisk, men jeg får stole på at jeg har lagt et godt fundament, så hun kjenner sine grenser. Men min datter digger tiden, og det er jo kjekt hun har det gøy 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *