Minestronesuppe

Categories Supper

 

Siden jeg lager mye mat til bare meg selv, er det ikke sjelden at jeg fryser ned oppkuttede grønnsaker og andre matvarer som det er for mye av. Så i dag var jeg i fryseren og hentet oppkuttet purreløk og sellerirot og rester av tomatpuré. Da var jo nesten alt ferdig oppkuttet allerede. Jeg var på nettet for å se hvordan man laget denne suppen, siden jeg ikke tror jeg har laget den siden jeg var kokkelærling. Jeg brukte en oppskrift fra «Matprat» som et utgangspunkt, men som normalt for meg hadde jeg ikke alle ingrediensene, så dette er min variant.

 

Til ca. 2 personer

1 ½ gulrot

1 stykke purreløk (1 dl frossen oppskåret)

1 stykke sellerirot (1/2 dl frossen oppskåret)

1 hvitløksfedd

1 potet (jeg hadde en ferdigkokt, som jeg hadde i på slutten av koketiden, så ble også den nyttet)

Ca. 2 ss tomatpuré

2 pølser fra Bønes (et lokalt ‘pølseri’, som lager pølser uten tilsetningsstoffer)

Ca. 15 g ukokt spaghetti (bruk glutenfri spaghetti eller ris, om man ikke skal ha gluten)

1 buljongterning

Ca. 5 dl vann

Salt og pepper

 

Rens og del grønnsakene og ha de i en panne med vann, tomatpuré, buljong og vann, og la det få et oppkok. Nå kan du velge om du vil koke pastaen for seg selv eller ha den direkte i suppen (jeg hadde den direkte i suppen). Suppen må nå få koke til pastaen er ferdig, dvs. rundt 8-10 minutter. På slutten av koketiden har man i oppkuttete pølser eller hva man ønsker i. Smak så til med salt og pepper.

 Her følger originaloppskriften fra “Matprat”:

Minestronesuppe med småpølser

Til 4 personer

·         300 g wienerpølser

·         150 g pasta

·         2 stk gulrot

·         100 g knollselleri (sellerirot)

·         4 stk potet

·         1 stk purre

·         1 båt hvitløk

·         4 ss tomatpuré

·         1 ½ l kjøttbuljong (utblandet)

·         1 ts salt

·         ½ ts pepper

·         1 ss friske urter

·         1 bunt bladpersille

Slik gjør du

1. Kok pastaen for seg – ellers kan den bli for mye kokt.

2. Rens grønnsakene og skjær dem i staver. Hvitløken finhakkes.

3. Ha alt i en kjele og hell over buljongen. Tilsett tomatpuré, krydder og urter og la det koke i ca. 15 minutter.

4. Legg i pølsene og la de trekke noen minutter. Ha i den ferdigkokte pastaen. Klipp persille og strø den over suppen ved  servering.

Fint eller grovt brød smaker godt til.

http://www.matprat.no/rask/raske-oppskrifter/minestronesuppe-med-smapolser/

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *