Smellende god salat med reker

Categories Salater

 

 Denne dressingen kan selvfølgelig lages med hjemmelaget majones. Den smakte meg udmerket.

1 pakke ekte majones

½ chili (chili varierer veldig i styrke, så forsøk deg frem, om du ønsker den sterkere)

2 eller flere hvitløksfedd

Et stykke med søt paprika

½ ss saft av en lime

Ca. ½ ts salt

Ca. 1 krm pepper

Ha majonesen i en skål. Rens og finhakk chili, hvitløk og paprika og ha de i majonesen. Ha så i saften av lime, og smak til med salt og pepper.

Til å ha i dressingen for å gjøre det hele til en salat

3-4 blomkålbunter

3-4 brokkolibunter

Ca. ½ pakke sukkererter

Eventuelt mer søt paprika

Fersk dill hadde nok passet godt i denne salaten

Ca. ½ kg eller mer med reker (hvor mye man ønsker å spandere)

Her kan man velge om man ønsker å forvelle blomkålen og brokkolien (å forvelle betyr å ha grønnsaker i kokende vann ca. ett minutt slik at de blir litt lettere å spise). Del grønnsakene opp i forholdsvis små biter og ha de i en skål sammen med pillede reker, hell på dressingen og bland godt. Ha gjerne litt paprika og reker til pynt. Ønsker du å ha i dill, så finhakkes den og blandes i salaten.

 

Her er flere alternativer til bruk av dressingen med smell i:

http://morsmiddag.blogg.no/1331234780_scampi_med_salat_med_.html  Scampi med salat med smell i under skalldyr på bloggen min

http://morsmiddag.blogg.no/1331234211_dressing_til_feks_ska.html Dressing til feks. skalldyr, tapas og til brød

3 kommentarer

3 thoughts on “Smellende god salat med reker

  1. Eg må få takka deg for at ved hjelp av oppskrifta på den gode Indiske kyllingsuppa, så steig mitt ry frå å vera i underkant av ein middels god kokk, til å bli tiljubla som ein meisterkokk. Suppa serverte eg i klubben, og alle ville ha oppskrifta. Eg viste dei til bloggen din. På mandag skal eg ha formiddagsklubb og då har eg tenkt å prøva denne rekesalaten.

  2. Åshild Bjelland Kalleklev: Å så utrolig flott, vel fortjent som hiver deg ut på å tørr å forøke noe nytt.
    Og jeg blir jublende glad for den flotte tilbakemeldingen, for da har jeg oppnådd akkurat det jeg vil, nettopp at alle med små knep kan bli en mesterkokk som deg 🙂 HURRA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *