Lene Marie sin scampi pastasalat

Categories Salater

Det er utrolig kjekt å bli inspirert av andre, og denne gangen ble jeg det av min kusines datter Lene Marie som tydeligvis har arvet sin mors, mormors og oldemors gener når det gjelder matlaging.

Denne retten anbefaler jeg virkelig å prøve, den var utrolig god og veldig enkel å lage. Men som vanlig har jeg ikke alt i huset og det var søndag. Jeg manglet peanøttolje og sukkererter, så jeg laget den derfor på en litt annen måte.

Her kommer først Lene Marie sin originaloppskrift som jeg skal lage når jeg får kjøpt peanøttolje (som garantert fås kjøpt på en butikk med litt større utvalg).

Kokt pasta (tåler du ikke gluten bruker man glutenfri pasta)

Steik scampi, chili, vårløk og hvitløk.

Hakk cherrytomat og sukkererter.

Lag en oljeblanding av 5 ss peanøttolje, 2ss sesamolje og 2ss soyasaus, saften av en lime, og det raspete skallet. Salt og pepper. Voila! 🙂 serverte med foccaciabrød til.

Slik som jeg laget den.

Er nok mat til ca. 4 personer:

Kokt pasta til 4 personer

Oljeblanding av

6 ss sesamolje

4 ss olje 

Skallet og saften av 1 lime

Salt og pepper

Beregn ca. 500 g scampi som bør være tint (jeg foretrekker å bruke scampi med skall, steike de og pille de før jeg har de i maten. Dette av den enkle grunn at jeg synes smaken blir utrolig mye bedre).

1 kinahvitløk eller 4 fedd hvitløk

1 pakke vårløk

1 ½ rød chili (den var heftig på smaken, dette kan variere)

1 avokado (men her bruker man det man ønsker og har, sukkererter er f.eks. knasende godt i)

1 pakke cherrytomater

Kok pasta etter pakkens anvisning. Mens pastaen koker, blander man ojeblandingen. Når pa

staen er ferdig, siler man av vannet i en sikt og har den i pannen igjen og heller over oljeblandingen og blander den godt i pastaen.

Rens og hakk løk og chili og steik det på pannen sammen med scampien og ha de i pastaen.

Del de øvrige grønnsakene, ha de i salaten, bland alt sammen og ha det hele i en skål.

Server gjerne med brød.

Ps: Man bør velge grov pasta om man har mulighet for dette, da dette vil bli en sunnere rett. Dessverre har jeg ikke funnet grov glutenfri pasta for oss som trenger dette.

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Lene Marie sin scampi pastasalat

  1. Nydelig! Dette er virkelig en spennende rett og skal garantert prøves til en passende anledning 🙂
    Jeg er veldig glad i scampi og hvitløk, så denne tenker jeg gjør susen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *