Rabarbra og fritert kyllingfilet

Categories Kyllingretter

Hvem har ikke spist rabarbra og dyppet den i en kopp med sukker? Det gjorde nå i alle fall jeg da jeg var liten. Vi spiste nok rabrabragrøt og rabarbrasuppe også, men å ha det til hovedretten har vært langt borte fra min fantasi. Men jeg har vært en liten tur til utrolige København, og der er det meste mulig. Vi var og spiste et sted der de serverte fritert kylling med kokt rabarbra til og det smakte utrolig godt, forunderlig nok. De serverte smørdampede småpoteter til retten, men siden kyllingen skulle friteres, så bestemte jeg meg for å fritere potetene også.

Hjemmelagde friterte poteter

2 store poteter pr. person.

Skrell potetene og skjær de i staver. En venninne av meg sa at i England kokte de potetene litt før de ble fritert, så jeg hadde potetstavene på kok i ca.10 minutter. Deretter hadde jeg de i en sikt og lot de stå der til de skulle i oljen. Siden potetene tar kortere tid å fritere enn kyllingen, ventet jeg med de til etter at kyllingen var ferdig fritert.

Fritert kyllingfilet

Jeg hadde en kyllingfilet pr. person

Kyllingfileten delte jeg i to på langs, slik at de ble fort ferdigsteikte. For å være helt sikker på at de skulle bli igjennomvarmet, tok jeg og steikte de litt på steikepannen først (det er ikke sikkert det er nødvendig, men det kommer an på tykkelsen på kjøttet).

Jeg laget en røre for panering av:

(For at kyllingen skulle få en ekstra sprø skorpe, laget jeg en blanding som jeg vendte filetene i).

1 ss maizena

1 ss salt

1 egg

1 ts salt

1 krm pepper

Alt ble blandet godt sammen før filetene ble dyppet i vellingen og ble fritert.

Fritering av kylling og poteter

Jeg varmer olje i en panne til den er ordentlig varm (sett en tresleiv i oljen, bobler det godt rundt den, er oljen varm). For at oljen ikke skal bli for avkjølt, kan det være lurt å ikke ha for mye i pannen om gangen. Ha i fileten med en kjøkkenpinsett eller en tresleiv. La de ligge til de er gyldenbrune og ta de opp på et håndukspapir så de får renne av seg. Det samme gjør man med potetene. Rett før servering, strør man salt på potetene.

Vær veldig forsiktig med den varme oljen! Ikke ha nakne armer eller bein i tilfelle det skvetter olje, da vil man brenne seg kraftig! Ha alltid pannelokk ved siden av pannen og ikke la sleiven stå i, for skulle oljen ta fyr, er den beste måten å kvele flammene på å legge lokket på pannen så det ikke kommer luft til. For all del ikke ha vann på!

Kokt rabarbra til middagen

2 ss vann

2 ½ ss sukker

½ ts ekte vanilje

1 stang med rabarbra

Ha vann, sukker og vanilje i en panne, skrell rabarbraen og del den i biter og ha den sammen med det andre. Sett det på kok med lokk, rør av og til. Siden det er evig mange år siden jeg har laget noe som helst med rabarbra, kunne jeg ikke huske hvor lang tid det tok før de var ferdige. Derfor ble min rabarbra kokt helt i stykker, men godt var det likevel. Men ønsker man hele biter med rabarbra, kan det gjerne være lurt å koke sukker, vann og vanilje og bare ha rabarbraen i helt til slutt uten å koke så lenge og med minimalt med omrøring. Rabarbraen var godt kokt etter bare noen minutter.

Jeg hadde salat og tomater til, men det hadde nok passet bedre med for eksempel asparges.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Rabarbra og fritert kyllingfilet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *