Hel, marinert kylling

Categories Kyllingretter

Jeg fant hel, fersk kylling på butikken og hadde planlagt å lage den etter en oppskrift fra en venninne, men den kunne jeg ikke klare å finne igjen. Derfor ble det som under. Skal jeg ha noen innsigelser når det gjelder denne retten, så er det at den nok burde ligget lenger i marinaden og jeg burde hatt enda mer krydder på den, men dette er jo en smakssak.

Kyllingmarinade

1 ½ dl olje

1 kanelstang (eller bruk vanlig kanel)

½ lime

Ca. ½ pottefersk basilikum (eller bruk tørket)

2 ts salt

1 ts pepper

Jeg hadde alle ingrediensene i en plastpose og hadde hele kyllingen ned i, og knyttet igjen. Så vendte jeg posen godt slik at marinaden ble godt fordelt over hele kyllingen. Deretter lot jeg den ligge i kjøleskapet i rundt 3 timer (men som nevnt over, bruk gjerne mye mer krydder og la den gjerne ligge lenger).

Så tok jeg kyllingen ut av posen og la den i en ildfast form sammen med marinaden og lot den steike på 120 grader i nærmere to timer. Ønsker man sprøtt skinn, så skru opp varmen til 250 grader i ca. 10 minutter, men pass på så den ikke blir brent. La kyllingen hvile i 10 minutter før man begynner å dele den. Kylingen ble veldig saftig og god.

Jeg serverte en salat til av:

Avocado

Tomater

Basilikum (fersk)

og med

Pesto over, og så hadde jeg fetaost i en skål ved siden av så man kunne forsyne seg med om man ønsket det til. Oppskrift på pesto, finner man under dressinger på bloggen min.

I stedet for ris hadde jeg kokte, røde innser, for de er jeg blitt helt hektet på.

 

 



 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20259504)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20042030)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>t
// ]]>

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *