Plukkfisk av laks

Categories Fiskeretter

Rester er ofte en utfordring. Vi kaster store mengder god mat hver dag i vårt samfunn og dette ønsker jeg å motvirke, om jeg kan. Nå hadde jeg både laks, poteter og blomkål stående i kjøleskapet. Da barna var små, hadde vi av og til ‘vanlig’ plukkfisk, dvs. med annen fisk enn laks, men det er veldig lenge siden nå.

Til 4 personer

4 laksefileter eller lignende

8 kokte poteter

Eventuelle rester av kokte grønnsaker

2 ss smør

Ca. 2 dl væske (fløte/vann/melk/grønnsakskraft/soyamelk)

Ca. 1 ts salt

1 krm pepper

Gressløk eller vanlig løk

Har man ikke kokte poteter, så kok. Bruker man ferdigkokte poteter, deler man de bare litt og har de i en panne med eventuelle rester av ferdigkokte grønnsaker og løk. Ha på væske og smør og la det få bli varmt. Mos dette med morter eller mikser (vær forsiktig så mosen ikke blir seig). Rens ferdigkokt fisk og ha den i og mos det aldri så lite mer og smak til med salt og pepper og eventuelt mer væske, om dette behøves.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20259504)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20042030)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>t
// ]]>

4 kommentarer

4 thoughts on “Plukkfisk av laks

  1. Plukkfisk…å, det minner meg om morfaren min som jeg pleide å stelle for da han levde, han ble 93 år og flott mann til det siste, og jeg pleide å lage plukkfisk til han en dag i uken, men da var det alltid med torsk…plukkfisk er jo godt, hadde liksom helt glemt det…og er jo flott å lage det av laks også 🙂

  2. vi hadde også plukkfisk, men vi moset den ikke, hadde alt bare i passe store biter i sausen og for oss er det plukkfisk 🙂
    mvh tone

  3. Tone: Det er det som er så artigt og kjekt med å lage mat og å skrive om det. For det er ikke noe som er rett eller galt, man finner en variant som passer en selv. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *