Last Updated:

Pasta med pesto

Categories Diverse retter

Det nærmer seg 17. mai og det var på tide å få blomster i krukkene mine. Og jeg var igjen på Stend Gardsbutikk og fikk kjøpt kraftige, flotte blomster. Da klarte jeg ikke å gå forbi de utrolig flotte basilikumplantene, så det ble et par av de også og et lite spann med den usedvanlig gode fetaosten fra Haugalandet meieri. Da trenger ikke jeg mer til feiringen. Når jeg har basilikumplante i hus så begynner hjernen min automatisk å rope på hjemmelaget pesto. Og siden utgangspunktet var pesto, så ble resten til underveis.

Jeg hadde kokt bayonneskinke i fryseren som jeg tok opp og tinte

Kokt pasta

Grønnsaker (denne gangen brukte jeg frosne grønnsaker)

Oppskåret bayonneskinke

Laget pesto og blandet den i rett før servering.

Pesto

1-2 fedd hvitløk

5 ss pinjekjerner, eller en kan bruke valnøtter, solsikkefrø osv. (*1.Se under)

1 potte basilikum

75 g parmesan (*2. se under) PS: Det står gjerne ikke parmesan på osten, men Grana Padano).

1,5 dl olje

Pepper

Salt

Skrell hvitløk og del den i biter, klipp av en potte med basilikumen og valnøtter og ha alt i en skål sammen med oljen og raspet parmesan. Bruk stavmikser eller en annen kjøkkenmaskin som kan knuse alt sammen til det hele blir til en jevn masse. Smak til med salt og pepper.

*1. Jeg brukte valnøtter, det er mye billigere enn pinjekjerner og de inneholder omega 3. Er man nøtteallergiker, så kan man bruke pinjekjerner siden de ikke er i slekt med nøttefamiien.

*2.Om man ikke tåler melkeprodukter, så kan man forsøke med en eller annen type soyaost. Men jeg bruker å ikke erstatte den, bruker bare mer salt, pepper og nøtter eller pinjekjerner

// <![CDATA[
var uri = ‘http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20259504)a(2026019)’ + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = ‘http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20042030)a(2026019)’ + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);
// ]]>t
// ]]>

2 kommentarer

2 thoughts on “Pasta med pesto

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *