Aspargessuppe med hvitløk

Categories Supper

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(18381846)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>


Jeg er veldig glad i supper, men lager de gjerne mest når jeg av en eller annen grunn er matlei. Det kan gjerne ha noe med det å gjøre at det er en annen konsistens enn vanlig middag. Dere som ikke er like glad i hvitløk som meg, får hoppe lett over denne oppskriften.

1 stor bunt asparges 1.*

2-3 hvitløksfedd

½ løk

Ca. 1 ss usmeltet smør, altså en klatt

8 dl vann eller kraft

1 dl fløte eller melk (kokosmelk eller soyafløte, om man ikke tåler melkeprodukter)

3 ss maizenamel

2 terninger med grønnsaksbuljong (har man ikke grønnsaksbuljong, kan man bruke kjøttbuljong i stedet) 

½ ts pepper

Salt, om nødvendig

Rens og finhakk løk og hvitløk, skrell deretter av det ytterste laget på aspargesen et stykke opp på den groveste delen og skjær den i passe ?suppebiter?. Ha smør i pannen og surr først løken og deretter aspargesen bare noen sekunder. Ta pannen bort fra platen og ha i væsken, buljong og maizena, rør det hele godt ut og sett den på platen igjen og gi alt et oppkok.

Smak til med salt og pepper.

Er suppen for tykk, har man i litt mer vann eller fløte. Blir suppen derimot for tynn, blander man maizena i en skål med litt vann og heller i suppen under omrøring, gi den så et nytt oppkok.

 

1.*Man kan også bruke hermetiske asparges, da anbefaler jeg å bytte ut litt av væsken med     laken som aspargesen har lagt i.

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18499254)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19539596)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

8 kommentarer

8 thoughts on “Aspargessuppe med hvitløk

  1. Ooiii, her var det utrolig masse godt! Ser fantastisk godt ut, og jeg er lykkelig for at flere lager skikkelig hjemmelaget mat 🙂

  2. Grethe for meg er det en livsoppgave å forsøke å inspirere og hjelpe andre til å se hvor lett det er å lage hjemmelaget mat, hvor mye bedre den smaker og ikke minst helsegevinsten man får:-)
    Er veldig glad du liker den 🙂

  3. Du kommer nok til å stå for menyen hjemme hos meg til tider ser jeg, fantastisk samling av reale måltider! Herlig å få inspirasjon og tips innimellom, lett å gå tom for ideèr til middag daglig. Takk for at du deler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *