Last Updated:

Kjøttdeig på en seng med søtpoteter

Categories Retter med kjøttdeig

 

 Ha en nydelig valentinsdag om du feirer den eller ikke, her kommer en klem fra meg til deg

                                          

 

I min kreative verden er jeg stadig på jakt etter nye måter å lage mat på, og det er utrolig artig,

Søtpoteter er fulle av karoten (oransjefargen) slik som gulrøtter, og dermed fulle av antioksidanter og den hjelper oss også til å bli lettere brune (forutsetningen er at man ser solen, noe vi ikke gjør så altfor ofte her på Vestlandet).

4 personer

1 stor søtpotet (bruk gjerne poteter i stede for søtpoteter om det er ønskelig)

1-2 ss usmeltet smør

1 ts salt

½ ts pepper

Skrell søtpotetene (har man det travelt, deler man de i små biter så blir de fortere kokt) og kok dem til de er møre. Hell av vannet og ha i smør, salt og pepper, bruk stavmikser eller en stauke til å mose blandingen med.

Ca. 800 g kjøttdeig

2 løk

4-6 hvitløksfedd

1 chili

Litt parmesanost som er laktosefri (Tåler man ikke melk kan man uten noe problem sløyfe osten) 

Ca.2 ss provencekrydder eller det krydderet du ønsker

Ca. 1 ½ ts salt

Ca. 1 ts pepper Bruk gjerne mer, og også andre krydder

Rens og del løk og chili og steik de litt på pannen før man tar på kjøttdeigen og steiker alt sammen. Ha på krydderene og smak om det er passe etter din smak.

Ta en ildfast form og ha halve mengden med mosen av søtpoteter i bunnen av formen, deretter den steikte kjøttdeigen og eventuelt parmesan, og så resten av mosen av søtpoteter og mer ost, om man ønsker dette.

Sett formen i ovnen til gratinering på ca. 200 g i rundt 15-20 minutter.

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Kjøttdeig på en seng med søtpoteter

  1. Min søndgsmiddag i morgn blir kjøttdeig på en seng med søtpoteter. Gleder meg til å smake en ny rett til søndagsmiddag. Glad jeg fant dene bloggen. 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *