Last Updated:

Fiskegrateng uten mel

Categories Fiskeretter

 

Jeg har lenge tenkt å lage fiskegrateng, men siden jeg i størst mulig grad unngår hvete i maten, har dette ikke blitt noe av. Men i dag kom jeg på en lys idé og har prøvd den ut. Det ble en litt uvant konsistens, men gratengen ble ordentlig “fluffy” og god på smak. 

2 personer

Ca. 300 g fisk (*1)

2 dl fløte (*2)

2-3 egg

2 ts salt

1 ts muskatnøtt

1 krm pepper

2 vårløk

1 bit med blomkål

1 bit brokkoli

1 gulrot

Bland fløte, egg og krydder godt sammen. Rens og del så grønnsakene i forholdsvis små biter og ha de i den ildfaste formen. Del fisken i biter og legg de sammen med grønnsakene og hell fløteblandingen over. Sett formen i steikeovnen og la den stå i 20-30 minutter på ca. 200g. Server med poteter eller hva du ønsker.

*1 Bruker man salt fisk må man ta mindre salt i enn beskrevet. Jeg brukte fiskeblokk som ikke var kokt, men

bruk gjerne rester av kokt fisk.

*2 Tåler man ikke melkeprodukter, anbefaler jeg å bruke soyafløte.

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Fiskegrateng uten mel

  1. Fiskegratengen ser nydelig ut. Lurt og ha i grønnsaker, det gjør smaken sikkert mer spennede 🙂

  2. Denne har jeg laget mange ganger. Har også byttet ut fisken med det jeg ellers ville ha i. F.eks. pølse, bacon. Har også bare hatt i mange forskjellige grønnsaker. Smaker uansett kjempegodt hva man enn bruker!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *