Last Updated:

Pinnekjøtt med kolerabistappe

Categories Kjøttretter

 

En julaften uten pinnekjøtt er ikke julaften, så enkelt er det her i huset. I tillegg så hører det med at vi blir så mette at vi ikke kan gjør noe mer resten av kvelden og til langt ut på neste dag.

Pinnekjøtt er enkel mat å lage, men det tar litt tid. Jeg foretrekker urøykt kjøtt, men det er en smakssak. Beregn ½ kg pinnekjøtt pr. person.

Pinnekjøttet må være delt opp i biter/pinner og det er best å få det gjort i butikken.

Det bør ligge i rikelig med vann et døgn. Slå av vannet og ha det i en stor panne med rist eller bjørkepinner og vann opp til rist/pinnene.

Kjøttet må dampe på rist eller pinner i 2-3  timer eller til det løsner fra beinet, det er vitig å ha lokk på pannen. Etter 2 timer må man muligens fylle på litt vann, så det ikke tørrkoker.

Kålrabistappe

Å beregne kålrabi er ingen lett oppgave her i huset, vi elsker kålrabistappe og jeg er alltid redd for at det skal bli for lite, derfor blir det alltid ALT for mye. Men det gjør i grunnen ikke så mye, for restene spiser vi etter hvert.

Ca. 4 personer

1 stor kålrabi

Ca 150 g smør eller mer (jeg bruker aldri annet enn setersmør eller olje i mat, fuskesmør er fullt av e-stoffer og tull som overhode ikke er naturlig eller sunt for oss)

Ca. 1 ts salt

Ca. 1/2 ts pepper

Jeg skreller og deler kålrabi i biter (da blir den fortere ferdigkokt). Ha den i en panne med vann som akkurat dekker kålroten. Den trenger mellom 1-1 ½ times koking før den er helt myk. Når den er kokt, heller en av vannet, har i smøret og bruker en stauke/stavmikser/mikser for å lage mos. Så smaker en til med salt og pepper.

Vi bruker minimalt med poteter når vi spiser pinnekjøtt og mine barn vil også ha surkål til middagen.


Mine tre fantastikse barn


Jenny Dyp (hun er kusinen til Jonny Depp)min bortskjemte katt. Hun var blodig fornermet siden hun KUN fikk en gave og stolen hennes var opptatt!

#pinnekjøtt #Vestlande #urøykt #Kolerabistappe #kålrotstappe #jul#julemiddag #nyttår #nyttårsmiddag #morsmiddag #mors #middag #Tradisjonsmat #tradisjon #mat #Middagstisp #oppskrift #Glutenfritt #melkefritt #laktosefritt #blogg #matblogg #bloggtopp #Verdens #beste #Festmat

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Pinnekjøtt med kolerabistappe

  1. Samme her, pinnekjøtt MÅ til for at jula skal bli jul:)
    Men her i huset holder ikke 1/2 kg per pers, jeg og samboeren må hvertfall ha 1,5 kilo på oss to 😉
    Nå er vi vel og merke litt over gjennomsnittet glad i pinnekjøtt også da:)
    Vi vanner det også bare ut i max 5 timer, hvis vi vanner ut mer blir det for lite smak i det syns vi 🙂
    Også griller vi det litt i ovnen når det er ferdig dampet 🙂
    Ha en fortsatt god jul 🙂

  2. Så bra bra dere er like glad i pinnekjøtt som oss. Hvor i landet bor dere?
    Vårt pinnekjøtt var litt i overkant salt, sev om jeg hadde vannet det ut i et døgn.
    Jeg vet mange har det under grillen, men det må jeg innrømme jeg aldrig har forsøkt. Bør vel gjerne forsøke det en gang 🙂
    Riktig god jul til dere også :-))

  3. Vi bor i Arendal, men pappa og mamma kommer fra vestlandet (vigeland og stavanger).
    Ja det er veldig godt å ha det under grillen noen minutter, da blir den mør og god i midten og sprø utenpå 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *