Theodor har virkelig teken på bakingen

Atter en gang var jeg så heldig å få låne Theodor, og denne gangen på overnatting. Det er ikke hver dag en liten krabat ligger i sengen min og sover, fullstendig utslitt. For etter en lang dag i barnehagen og kakemannbaking og maling av kakemenn, var batteriet tomt. Med sikkert et kilo deig og litt havregryn og melk i magen var han fornøyd. Huset ser ut som et bombenedslag, men hva gjør vel det, har aldri sett at noen har tatt rotet fra meg 🙂

Kakemannoppskriften har lange tradisjoner i min familie, tror også det var den som min mor brukte.

Den er utrolig enkel å lbruke og veldig god å jobbe med.

½ kg mel (jeg brukte speltmel) (glutenfri, se under)

200 g sukker (jeg reduserer alltid mengden sukker i det aller meste, så jeg brukte 150g sukker)

250 g smør

3 ts hornsalt

1 ½ dl vann

Ha mel, sukker, smuldret smør og hjortesalt i en miksmasterbolle. La det blande seg godt og ha i vannet til slutt og la deigen bli jevn, før den settes kaldt noen timer før bruk.

Er deigen bløt er det bare en fordel, for da slipper man å være redd for å bruke for mye mel ved utkjevling. Kjevl den jevnt tynn og trykk ut de figurene du har.

Steik på ca.180 g i rundt 10 minutter. Kakemennene er fortsatt lyse når de er ferdigsteikte. Ta hele brettet ut og la kakemennene kjølne på platen.

Glutenfritt

Jeg har ikke forsøkt å lage denne glutenfri, men det burde ikke være noe problem. Tror jeg ville ha tatt olje på et bakepapir og lagt en del av deigen midt på. Legg et bakepapir som er smurt opp på der igjen, bruk en kjevle eller lignende og klem deigen utover. Ta bort det øverste bakepapiret, trykk ut rett på bakeplaten. Ta bort deigen rundt formene og sett brettet i ovnen.

Dette er mammen og pappaen til Theodor og de er veldig glad i hverandre, og da må vi ha hjerte med 🙂


Enkelt med stilig hjerte som Theodror laget og malte


Ekte kjærlighet


Giraff der hode falt av og trykkt godt på igjen 🙂


Juletre er svært viktig i følge Theodor, for han har allerede pyntet sitt tre med julekuler

Kunstnerne Miriam og Theodor

Jeg fikk låne noen former som kunne settes sammen som juletre. Det kreves nok litt mer nøyaktighet en vi fikk tid til, med en liten ivrig gutt. Men artig ble det nå synes jeg. Formene er kjøpt på en hobby butikk og jeg brukte bare halvparten av formene.

 

 

 

// <![CDATA[
var uri = ‘http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18499254)a(2026019)’ + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = ‘http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19539596)a(2026019)’ + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);
// ]]>

5 kommentarer

5 thoughts on “Kakemenn

  1. Så koselig :-D. Flinke Theo. Dette passet veldig bra for jeg tenkte jeg skulle bake kakemenn i helgen 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *