Last Updated:

Fiskepudding

Categories Fiskeretter

 

1 kg filet av lyr eller hyse

2 ss potetmel

1 ¼ ss salt (dette virker kanskje mye, men fisk trenger mye salt).

½ ts muskat (har en ikke dette, så sløyfer en det).

7 dl melk (tåler en ikke melk, kan man eventuelt bruke soyafløte eller lignende, men se at den man bruker ikke er tilsatt sukker, for det vil ikke passe bra). Jeg bruker ca. 2 dl fløte og resten vann, det går fint for min del og fiskematen blir nydelig X 2 😉

Ha all fisken i en foodprocessor og ha i salt og potetmel. Vær litt obs. på hvor sterk maskinen din er, det er ikke bra om den elter massen alt for hardt. Jeg lot den gå på fullt en liten stund til fisken var begynt å bli delt, så skrudde jeg den kraftig ned. Det er viktig at både fisken og vesken har samme temperatur når en begynner å spe deigen. Ha i litt og litt veske i farsen. Om deigen står en stund, må en gjerne røre i den slik at den unngår å stivne.

Ha fiskefarsen i en eller to former som er godt smurt. Sett den i steikeovnen i vannbad (vann i en form med høy kant) ha ovnen på 150 g i ca. 45 minutter.

Fiskesaus:

4 dl vann eller fiskekraft

2 fiskebuljongterninger

2 dl fløte eller melk (bruk soyamelk/fløte om man ikke tåler melkeprodukter)

3 ss maizena

Ca.1 ts salt

½ ts pepper

Gulrot, brokkoli og grønnerter

Ha all vesken kald i en panne sammen med maizena og buljong. Rør om under oppkok. Blir det for tykt, har man i mer veske. Smak så til med salt og pepper.

Jeg hadde fiskepuddingen i en ildfast form og helte sausen over. Så hadde jeg gulrøtter i tynne skiver og brokkoli i, grønnertene hadde jeg i midten av fiskepuddingen. Satte deretter det hele inn i ovnen på ca. 180 g til fiskepuddingen var varm og grønnsakene møre.

Se også annen fiskemat

Fiskekraft

 

1 kommentar

1 thought on “Fiskepudding

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *