Fiskemat (fiskeboller, suppeboller og fiskepudding)

Categories Fiskeretter

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(18381846)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Lyr er ikke lett å få tak i lenger uten at en fisker den selv, hyse kan være lettere å få tak i. En kan bruke begge de to fiskesortene for å lage god fiskemat.

En må filetere eller få ferdig filetert fisk som også er skinn og benfri for å lage fiskekaker. Det optimale er om fisken har fått ligget et døgn før en lager farsen, men denne gangen hadde jeg ikke anledning til det.

Man trenger:

1 kg filet av lyr eller hyse

2 ss potetmel

1 ¼ ss salt (dette virker kanskje mye, men fisk trenger mye salt).

½ ts muskat (har en ikke dette, så sløyfer en det).

7 dl melk (tåler en ikke melk kan man eventuelt bruke soyafløte eller lignende, men se at den man bruker ikke er tilsatt sukker, for det vil ikke passe bra). Jeg bruker ca 2 dl fløte og resten vann, det går fint for min del og fiskematen blir nydelige X 2 😉

Ha all fisken i en foodprosessor og ha i salt og potetmel. Vær litt obs på hvor sterk maskinen din er, det er ikke bra om den elter massen alt for hardt. Jeg lot den gå på fullt en liten stund til fisken var begynt å bli delt, så skrudde jeg den kraftig ned. Det er viktig at både fisk og vesken har samme temperaturen når en begynner å spe deigen. Ha i litt og litt veske i farsen. Om deigen står en stund må en gjerne røre i den slik at den unngår å stivne.

Jeg hadde ferdig fiskekraft i fryseren, så jeg brukte denne, men bruk gjerne vann med fiskebuljong i. Kok den opp og ha en skål eller lignede med kaldt vann i, og form så store eller små boller man ønsker. Jeg brukte først en isskje å lagde suppeboller og etter på tok jeg en spiseskje og lagde vanlige fiskeboller. De små bollene var ferdig på ca. 5 minutter de store bør ligge 10-15 minutter avhengi av hvor store de er. De man ikke spiser fryser man ned i en plastpose, legger man de flatt i fryseren blir det lett å få de fra hverandre når man tar de opp. Jeg laget også en fiskepudding. Den hadde jeg i form og satt den i vannbad (vann i en form med høy kant) og hadde steikeovnen på 150 g i ca 45 minutter.

Suppeboller 

 

Store fiskeboller


Fiskepudding
 

 

 

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18499254)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19539596)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *