Lammekoteletter.

Categories Kjøttretter

Lammekoteletter.


Nå er det sesong for fårekjøtt. Det som forundrer meg er at vi kan få tak i svinekjøtt hele året, trass i at vi har en forholdsvis liten produksjon av svinekjøtt her på Vestlandet, og, uten å være skråsikker på akkurat det, også ellers i landet vårt. Men fårekjøtt som nesten er det eneste kjøttet vi produserer her på Vestlandet, det får vi nesten bare tak i på denne tiden av året. UTROLIG synd.

Men da får jeg ha fårekjøtt nå som det går an å få tak i det.

Jeg steikte lammekotelettene på steikepannen og da de var nesten ferdige, hadde jeg salt pepper og rosmarin på.

Sausen bestod av (til en person)

½ dl fløte

½ dl vann som man tar og koker ut i steikepannen når kotelettene er ferdig steikte

½ ss maizena

1 buljongterning

Sukkerkulør

1 fedd hvitløk

Salt

Pepper

½ ts rosmarin

Ha fløte, maizena, buljong, hvitløk, rosmarin og litt sukkerkulør i en panne, rør godt og sett den på platen. La det få koke opp. Når kotelettene er ferdig steikte, koker man ut steikepannen med ca ½ dl vann og har det opp i pannen. Rør godt sammen og smak til med salt og pepper og ta i mer sukkerkulør om man ønsker en mørkere saus.

Server med poteter og ønskete grønnsaker; jeg hadde blomkål, rosenkål og gulrøtter.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *