Kyllingwok med hjemmelaget pesto

Categories Kyllingretter

Facebook side: https://www.facebook.com/pages/Mors-Matblogg/189642584389662

Kyllingwok med hjemmelaget pesto

 

Inspirert av den gode pestoen vi laget på kurs 2, bestemte jeg meg for å lage til meg selv også.  Og da måtte jeg jo selvsagt lage middag der jeg kunne ha pesto i. Så da ble følgende resultatet og det må jeg få si, uten å skryte, det var ufattelig smakfullt. Når jeg var liten og fikk noe jeg likte særdeles godt, satt jeg under hele måltidet og mol og sa ‘mmmm’ og det var rett før jeg tok opp igjen dette.

 

Pesto                                

1-2 fedd hvitløk

5 ss pinjekjerner, eller en kan bruke valnøtter, solsikkefrø osv. (jeg brukte valnøtter, det er mye billigere enn pinjekjerner og de inneholder omega 3).

1 potte basilikum

75 g parmesan (melkefritt, se nederst på siden) 

1,5 dl olje

Pepper

Salt

 

Skrell hvitløk og del den i biter, klipp av en potte med basilikumen og valnøtter og ha alt i en skål sammen med oljen og raspet parmesan. Bruk stavmikser eller en annen kjøkkenmaskin som kan knuse alt sammen til det hele blir til en jevn masse. Smak til med salt og pepper.

 

Kyllingwok

Kylling, enten ferdig steikt eller rå filet

Olje å wokke i

Blomkål

Gulrot

Paprika

Brokkoli

Vårløk

Asparges

Squash

 

Her er det fritt frem å bruke de grønnsakene man liker og har i heimen. Bruker man rå kyllingfilet, må den deles i biter og steikes først. Så renser og deler man alle grønnsakene. Det er lurt å begynne å wokke de grønnsakene som trenger lengst tid. Jeg har satt øverst de jeg begynte å steike først osv. På slutten av steiketiden tok jeg i litt av pestoen, og her bestemmer man selv hvor mye man ønsker å ha i.

Kan man ikke bruke melkeprodukter : Jeg har bare kuttet ut osten og har tilsatt litt mer salt, men jeg søkte litt på nette og fant denne siden med vegetarost som man lett kan lage, så det skal jeg forsøke en gang. Her er linken. http://vegetarbloggen.wordpress.com/2011/05/06/naeringsgjaer/ 

2 kommentarer

2 thoughts on “Kyllingwok med hjemmelaget pesto

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *