kyllingsuppe som i provence

Categories Supper

Fant endelig en butikk som solgte høns og tenkte at da måtte jeg lage en god suppe. Men jeg hadde ingen andre oppskrifter en den internasjonale stormsuppen og den har jeg jo laget før. Så jeg søkte på nette og fant en som så god ut på matprat(http://www.matprat.no/kos/koseoppskrifter/kyllingsuppe-som-i-provence/). Den ble god, men var litt uvant i smaken. Jeg hadde ikke poteter så jeg brukte 3 ss med maisennamel for å få fylde på den.



 

Kyllingsuppe som i Provence

 

kjøtt av 1 stk kokt kylling (800 g) (jeg har vel aldri sett maken til mager høns i hele mitt liv, så neste gang kjøper jeg heller de frosne kyllinglårene)

1 ½ l kyllingkraft

1 boks hermetiske tomater

skallet fra½ stk appelsin

4 stk potet

2 stk gulrot

½ stk purre

1 stk løk

½ stk fennikel

3 båt hvitløk

½ ts gurkemeie(er det samme krydderet som en bruker som erstatning for safran og som en bruker i lussekatter)

1 ss hakket frisk basilikum

salt og nykvernet pepper

 

Slik gjør du

 Rens kyllingen for skinn og bein. Skjær kjøttet i biter.

 Kok opp kraft, hermetiske tomater og finrevet appelsinskall. Skjær grønnsakene i små terninger og hakk hvitløken.

Fres alle grønnsakene lett i litt olje og ha dem i suppen. Tilsett gurkemeie og basilikum og smak til med salt og pepper. Ha i kyllingkjøttet.

 Server suppen rykende varm med ferskt brød til.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *