“Prikkevering” av gressløk

Categories Små tips i hverdagen

Gressløk

Gressløk er en velsignet lett vekst å få til, den trives omtrent over alt.

 

 En kan ha den i potter, i hagekasser eller i hagen. Den vokser opp igjen selv om en klipper den helt ned til roten. Dessverre er det alt for mye gressløk som aldri blir benyttet fullt ut. I år har det regnet så mye at jeg knapt har orket å gå ut og hente den for å ha i maten. Men nå er sommeren her og da kan jeg klippe den helt ned og “prikkevere” den så jeg har til vinteren.

Jeg bruker en god saks og klipper den ganske langt nede på stilken. Så renser den for alt gress og annet som er innimellom løken.


 

Deretter vasker og renser jeg den flere ganger. Jeg tapper kaldt vann i vasken og legger den ned i vannet. Når jeg så føler at den er OK, tar jeg den i en kjøkkenhåndduk og tørker den godt.

 

Deretter klipper jeg den opp i små biter.

 
Jeg liker å bruke det meste naturen har å by på, så hvorfor ikke bruke gressløkblomten til pynt!

Det er ikke noe problem å fylle findelt gressløk i plastpose og fryse den, så kan man ta opp så mye man trenger. Dette er nok den ekleste måten å gjøre det på, men min erfaring er at om jeg tørker gressløken og har den på glass eller lignende som står på kjøkkenet, for eksempel i krydderhylla, er det lettere å bruke av den enn om den ligger i fryseren.

Når gressløken er klippet opp, har jeg den på en steikeplate med bakepapir og legger den på ca. 100 grader i steikeovnen i ca. 1 time.( Det kan være lurt å bevege litt på den av og til).

 

For at gressløken skal tørke (dette gjelder alt som en vil tørke) bør en ha ovnsdøren på gløtt. Til å holde døra åpen, bruker jeg en tresleiv eller lignede. Ikke bruk noe av plastikk for den kan smelte, og bruker en noe av stål, blir dette fryktelig varmt.

 

Når gressløken er tørket, lar jeg den gjerne ligge litt så jeg er helt sikker på den er tørr, slik at den ikke mygler når den kommer på glass.

 

Tørket gressløk kan jo være en hyggelig liten gave også!

 

2 kommentarer

2 thoughts on ““Prikkevering” av gressløk

  1. Takk for hjelpen. Var usikker på gradene. Men da er det bare å sette igang. Så denne var skrevet i 2011, men kunne tro den var skrevet i 2015. Ang været…he he

  2. jeanie waage: 🙂 Ja sommeren lar vist vente på seg du. Hva er det du lurer på med gradene, det står ca. 100 grader. Siden ovner varierer litt i styrke så kan det variere litt hvor høy temperatur man skal bruke. Men det er bedre å ha for lav temperatur en for høy. Dessuten kan du også bare klippe den opp rett i en pose og fryse den, så tar du opp etter hvert som du bruker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *