Noen måltid er mer spesiell en andre!

Categories Treretters middag

Noen måltid er mer spesiell en andre! Og når gjestene tar med seg gode råvarer som de vil jeg skal lage mat av, ja da er jeg LYKKELIG!!!

Menyen ble komponert ut fra råvarene som han hadde med seg og da ble det :

Forett:

Scampi med smør dampede grønnsaker

 

Hovedrett:

Helsteikt indrefilet med egenkomponert saus og wokkede grønnsaker

 



Dessert

Is med rørte skogsbær i lønnesirup

Her fikk jeg desverre ikke noe godt bilde, så da er det bedre uten. 

 

Forett

Rens og del grønnsakene og denne gangen brukte jeg kinakål(som absolutt ikke passer i salat), rød paprika og asparges. For å få kinakålen til å henge samen så den ligger finere på tallerken, så skjærer jeg den på skrå sånn at litt av stilken fortsatt er på.



Ha grønnsakene på en rist eller ha de i en panne med smør (ikke la smøret bli for varmt, de skal barre surre lett).



Når de er passe møre tar en de opp på litt tørkepapir så overflødig fett renner av.

Jeg har en olje stående i kjøleskapet med raspolje, hvitløk og chilipepper. Når den får stå over tid så blir det en god smak og den brukte jeg å steike scampien i. Denne gangen brukte jeg kokte scampi og da er de skrelt utenom halen som er igjen. Jeg tinte den og tok av den siste biten med skall som var på halen. Så lot jeg steikepannen bli varm og tok i olje og litt scampi av gangen så pannen ikke blir for fort avkjølt. Ha på litt salt. Siden den allerede er kokt skal den bare trekke til seg smak og bare blitt lett steikt for smakens skyld.

 

Dander grønnsakene på tallerken og ha scampien på til sist og her lar jeg litt av oljen bli med slik at en bruker oljen av hvitløk og chili som en dressing.

 

 

Hovedrett

 

Indrefileten valgte jeg denne gangen å surre på pannen. Dvs. at jeg steiker den først på sterk varme hele veien rundt og tar den av varmen. Lar den hvile og gjentar prosessen. Da gjerne med lavere varme så den ikke blir så brun. Om en ikke er vant til å steike hel indrefilet, så kan det være lurt å rund steike den på sterk varme på steikepannen og der etter sette den i en form og steike den videre i steikeovnen. Har du ikke steiketermometer, vil jeg anbefale på det varmeste å skaffe seg det. Det de fleste gjør feil når de steiker kjøtt, er at en steiker det for mye og da blir det tørt og smakløst siden kraften renner ut av kjøttet.

 

Et steiketermometer skal stå i det tykkeste stykke kjøtt om det ikke er svært stor forskjell på tykkelsen på kjøttet, da bør en gjerne finne en middelvei. Når termometeret nærmer seg de gradene som for eksempel står på roastbiff, skal en ta indrefileten ut av ovnen og la den ligge og hvile seg. Venter en til termometeret har kommet til ønsket temperatur, så vil den fortsette å stige en god stund etter en har tatt den ut av ovnen. Og da kan kjøttet bli for tørt. Har en aldri smakt kjøtt som ikke er helt gjennomsteikt, så anbefaler jeg virkelig å forsøke både for smaken og for mørhetens skyld. På steikepannen tar det ganske lang tid, så jeg anbefaler at en tar seg god tid. I steikeovnen blir det litt jevnere varme og den tar ikke så lang tid. Men en kan godt ta ut kjøttet og la det hvile på samme måte som når en steiker på pannen.

 

Siden jeg liker å forsøke meg frem, så laget jeg en saus som jeg aldri har laget før og ikke vet om andre har laget på samme måte heller, men knallgod ble den.

Her brukte jeg

 ca 1 1/2 dl rødvin

ca ½ dl balsamico eddik(kan ha vært litt mer, for dette ble tatt på skjønn og derfor blir alt her ca tall)

ca 1 ½ dl rognebærsirup

ca 1 dl lønnesirup

½ dl soyaolje(jeg brukte glutenfri, men tåler en hvete bruker en selvfølgelig den vanlige)

Steike skyet fra indrefileten

Den skal koke i minst en time så den får kokt godt inn(reduseres)

Smak til med salt og pepper

Ikke en lavkarbo saus akkurat, men er det festmat så er det festmat. PUNKTUM! Og det er ufattelig kjekt å forsøke nye ting hvordan de virker, spesielt når en har godt selskap og god tid og gjerne noe godt i glasset. DA er jeg i mitt ess.

Og jeg kan garantere at den sausen ble ufattelig nydelig og passet helt fantastisk til kjøttet og tilbehøret. Jeg forstår at dette nok er en saus for de spesielt interesserte, for det krever gjerne litt kunnskap for å få rette balansen. Men er du bare litt (nysgjerrig)(faen det får jeg aldri til å skrive og stavekontrollen tar den ikke) så forsøk, ellers lager du den sausen som du selv liker.

Det ble bakte poteter til og her laget jeg hvitløksmør. En stor potet bruker ca 1- 1 ½ time på å bli ferdig steikt på ca 200 grader.

Ca 100 g smør som har stått ute av kjøleskapet så det er blitt mykt

1-3 fedd hvitløk(jeg brukte ferdig presset hvitløk fra glass, men det ble ikke helt det samme resultatet som med fersk hvitløk så det anbefaler jeg).

1 ss sitron eller lime

1 ts salt

½ ts hvit pepper

Bland det godt sammen og lag det gjerne i god tid før. Kan også brukes på bagetter, brød som en varmer.

Grønnsaker hadde jeg steikt sopp, en halv steikt tomat og brokkoli som jeg dampet lett.

 

Dessert

Is med skogsbær som jeg blandet med lønnesirup. Nam ? nam.. men da var vi vel forsynt!

5 kommentarer

5 thoughts on “Noen måltid er mer spesiell en andre!

  1. Maten var fortreffelig og den sausen, jeg sikret meg all sausen på fatet m fingeren… Saft-suse for en saus!!! For ikke å glemme resten;-)
    Jeg nøt restene av en fantastisk middag dagen derpå, og nøt hver eneste smak. Skjønner virkelig hva de mener at mat man være den største nytelsen ja;-) Takk takk!!
    WOW

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *