Knekkebrød

I disse tider der ingen skal spise brød, så kan det være ok å finne noe alternativ som er mindre mel i og som er enkelt å lage.

Denne oppskriften fikk jeg av min gode venninne Solveig.

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

1 dl solsikkekjerner

1 dl havregryn( har en cøliaki må en bruke egen type havregryn)

4 dl mel(her velger en selv hva som passer hvetemel, havremel)(Jeg brukte mel fra en pakke med havrebrød fra Toro som er glutenfritt)

1 dl olje (rapsolje eller oliven olje er å foretrekke)

1-3 dl vann

2 ts salt

1 ts bakepulver

Ha alt det tørre i en skål. Det kan være lurt å bruke lunket vann, da får bakepulveret litt hjelp til å heve. Ha i vann og olje og bland det hele sammen. Ha et bakebrett med bakepapir på og hell en del av deigen ut over. Det kan være lurt å ha et bakepapir opp på deigen og så kjevle det helt tynt.(det glutenfrie, tok jeg litt olje på deigen og brukte hendene å slette det så det ble et tynt jevnt lag utover)

Steik nederst i oven på 200 g i ca 20 minutter

Knasende godt

Ha  bakepapir opp på deigen og så kjevle det helt tynt.(det glutenfrie, tok jeg litt olje på deigen og brukte hendene å slette det så det ble et tynt jevnt lag utover)

Her er det ferdig steikt. Det ligger å hviler seg til de har kjølnet litt.


Knekk de fra hverandre og ha de i noe luftett

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *