Fårikål

Categories Kjøttretter

Får i kål



Denne gangen har jeg ikke laget fårikålen selv, men jeg fikk den servert av min gode venninne Karin.

Fårikål er den enkleste søndagsmiddagen en kan lage og utrolig smakfullt.

Til ca 4 personer:

Ca 1 kg ferskt fårekjøtt(bog eller bryst)

Ca 1 kg kål (en stor)

2 ts salt

2ts pepper (eller hel pepper, da må en bruke noe mer. Jeg har kjøpt en liten hylse som er laget til å ha i fårikålen, slik at en slipper all hel pepper i maten. De får en kjøpt på noen matbutikker)

4-5 dl vann

 

Del kålen opp i litt store biter. Legg kål og kjøtt lagvis i en panne. Ha på salt, pepper og vann.

La det koke i ca 1-1/2 time til kjøtte er mørt. Rør forsiktig av og til.

Server med poteter til.

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Fårikål

  1. Hei Randi og Karin:
    Til dere og alle som leser denne bloggen, en skal bruke hel pepper i fårikål. Den skal være fordelt i kålen, OG DEN SKAL SPISES. DET ER DET EN KALLER FOR EN SMAKSBOMBE.
    Det er ikke sikker at dere er enig ned meg den første gangen dere prøver det, men etter hvert som en venner seg til det går det bedre. Jeg var også skeptisk første gangene nå liker jeg det.
    Ikke spis all pepperen, men en 5 – 6 korn er bra.
    Lykke til – kanskje alt i morgen

  2. Anonym: Jo det er klart at det blir tynt, men det er nå en gang slik jeg er vant å ha det helt fra min mor laget fårikål. Men ønsker du mer i så kan du ta en kopp kaldt vann å ha maizena eller hvetemel om du tåler det og røre melet ut og ha det i fårikålen på slutten av koketiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *