Paella

Categories Diverse retter

Paella

Spansk rett som kan sammenlignes med norsk lapskaus, altså man tar det man har.

4 personer

3 dl lang kornet ris/villris , kok etter pakningsbeskrivelsen

(vil du bruke ?boil in bag? ta safranen/gurkemeien i etter at den er tatt ut av vannet og posen)

Ca 4 ss olje til å steike i

2 små løk

3 fedd (eller mer) hvitløk

1/4 g safran eller ½ ts gurkemeie (safran fås kjøpt på butikker med et litt større matvareutvalg, de kommer i ca o.5 g poser. Den billigste safranen får en på innvandrer butikker) (Gurkemeie får en kjøpt på de aller fleste butikker)

1 ts salt

2 dl grønne hermetiske erter

1 boks hermetiske tomater (dette er ikke jeg så begeistret for, men det er en smakssak)     Jeg brukte litt

1 steikt kylling (eller hva en ønsker å ha i, det kan være kalkun, fisk, kjøttdeig, rester av kjøtt osv)

14-16 scampi eller reker i lake (men scampi både smaker og ser bedre ut i paellaen)

Ca 12 blåskjell (Fikk ikke tak i blåskjell, så det droppet jeg)

2 krm pepper

Kok risen etter anvisningen på pakken. Steik løk, hvitløk og scampien. Rens kylingen og del den i biter. Når risen er kokt har en i safran/gurkemeie, salt, pepper, kylling, erter tomat/paprika og pynter med rekene og eventuelt blåskjell. Smak til med eventuelt litt mer salt og pepper om dette skulle være ønskelig.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Paella

  1. Dette ser velsmakende ut, har aldri prøvd meg på å lage det selv, men har alltid ett eller to Paella-måltid når vi er sydover. Kanskje jeg prøver oppskriften din. Ha en fin kveld.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *