Last Updated:

Betasuppe eller lapskaus

Categories På sparebluss, Supper

Betasuppe eller lapskaus

Med svineknoke så får man masse middag til en billig penge, og det beste er at man også får utrolig mye kraft man kan bruke i supper og sauser.  Kjøper man ferdig oppkuttede grønnsaker så er det veldig lettvint, og jeg vil anta at det blir billigere en å kjøpe alle grønnsakene, men jeg synes det er så mye potet og alt for lite av det andre. Både betasuppe og lapskaus egner seg veldig godt å fryse i porsjoner som passer din husstand, så har man masse billige og gode middager fremover.

Jeg kjøpte svineknoker som viste seg å være røykt, men det er utrolig mye kjøtt på og veldig billig. Men det var så utrolig mye kjøtt på de at jeg skal spare en del av kjøttet og kraften til å ha til en ertersuppe en annen dag.

Betasuppen kan lages på flere måter.

Den absolutt enkleste måten er å kjøpe ferdige frosne pakker med  oppskåret lapskaus grønnsaker, vann, buljong(kraft fra kjøtt om en har) salt pepper og bruke pølse. Da har du middagen klar på ca. 15-20 minutter. Her kan du se oppskrift på pølselapskaus.

Men den absolutt beste smaken får en om en lager det selv.

Og slik laget jeg suppen i dag. Jeg lager alltid rikelig suppe og fryser den ned til dager jeg har det så travelt at det er deilig å den ferdig.

1-2 svineknoker/ salt fårekjøtt /pinnekjøtt

Vann til du dekker knokene/kjøttet(når det koker bruker jeg en liten tesil å ta bort skummet som kommer opp på vannet)

1 stor kålrot

7 store gulrøtter

14 store poteter (skal en lage lapskaus på en ha mye mer poteter i)

1 stor purreløk

Ca. 2 stenger med stangselleri(hadde i fryseren) eller 1/2 sellerirot, eller du kan kutte den ut

Pepper etter smak

Salt er sannsynligvis ikke nødvendig om en har salt kjøtt, men det er en smakssak.

Kok knoken til den løsner fra benet, ta den opp og rens den. Rens og del alle grønnsakene og ha de i ca.  1 liter av kraften og la alt koke til grønnsakene er møre, ha i det oppdelte kjøttet.

#Lapskaus #betasuppe #svineknok #røykt #grønnsaker #tradisjonsmat #middagstips #middag #morsmiddag #glutenfritt #melkefri #rimelig #mat #student #mat

1 kommentar

1 thought on “Betasuppe eller lapskaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *